Urszula Szewczyk: Lidl w ostatnim czasie podjął szereg proekologicznych inicjatyw. Za niektóre z nich został wyróżniony. Zacznijmy zatem od tej najnszej – elektronicznych gazetek reklamowych. Wprowadzili je Państwo testowo w kilkuset placówkach, głównie na Kujawach i w Wielkopolsce. Jakie mają Państwo pierwsze wnioski po wprowadzeniu tego rozwiązania?
Aleksandra Robaszkiewicz: Head of Corporate Communications & CSR w Lidl Polska: Mniejsze zapotrzebowanie na papierowe gazetki to mniejsza emisja CO2 oraz ochrona zasobów leśnych, dlatego chcemy przypominać naszym klientom, podczas ich wizyt w sklepach, że naszą ofertę mogą sprawdzić w łatwy, wygodny i szybki sposób za pomocą naszych aplikacji i strony internetowej. Komunikację rozpoczęliśmy w pierwszych dniach lutego. Aby zobaczyć efekty tych działań potrzeba jeszcze więcej czasu oraz powielania przekazu. Natomiast papierowe gazetki równolegle cały czas funkcjonują. Liczymy jednak, że klienci będą się wymieniać wiedzą i doświadczeniami oraz osoby korzystające z wersji elektronicznej będą przekonywać do takiego rozwiązania innych.
Przeczytaj także: Elektromobilność w Polsce – jak będzie się rozwijała w tym roku?
Nie funkcjonuje już za to stary rodzaj paragonów. Wymienili Państwo bowiem w swoich sklepach papier do paragonów na ten bardziej przyjazny środowisku. Z jakimi wyzwaniami wiąże się wprowadzenie takiego rozwiązania na dużą skalę?
Tak, papier termiczny „niebieskiego” paragonu jest wykonany z materiału przyjaznego dla środowiska i posiada certyfikat FSC. Oznacza to, że materiał pochodzi ze zrównoważonej gospodarki leśnej, a więc przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych. Klienci mogą więc przechowywać paragon przez długi czas, ponieważ materiał, z którego został wykonany jest odporny na światło, olej i wodę.
Przeczytaj także: Jak segregować śmieci? Lidl wprowadza oznaczenia
Jeśli paragon nie jest już potrzebny, można go bezpiecznie wyrzucić do pojemnika na papier, ponieważ nadaje się do recyklingu. Jeśli „niebieski” paragon zetknie się z zakupioną żywnością, nie stanowi to żadnego problemu – materiał jest całkowicie bezpieczny dla zdrowia.
Wprowadzenie nowego, przyjaznego dla środowiska paragonu stanowi dla nas kolejny istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jak każda zmiana w firmie naszej wielkości, wprowadzenie tego rozwiązania poprzedzały miesiące przygotowań oraz testów. Istotne było także wyczerpanie zapasów poprzedniego materiału, aby wprowadzić zmianę w maksymalnie racjonalny środowiskowo sposób.
Wiosna jest już na horyzoncie, ale ja chciałabym wrócić na chwilę do Świąt Bożego Narodzenia i wegańskich świąt Lidla. Po akcji promującej wege Wigilię pojawiły się głosy, również na wśród naszych Czytelników, że „Lidl jak zwykle wyprzedza trendy”. Jakie są Państwa doświadczenia w tej kwestii – jak klienci zareagowali na wegańską propozycję świąt? Czy teraz czeka nas wegańska Wielkanoc Lidla?
Wegańskie alternatywy dla rozmaitych dań stają się powoli zupełnie normalną i dostępną rzeczą. Dotyczy to również Świąt. W grudniu zaproponowaliśmy klientom wegańskie zamienniki produktów oraz polecaliśmy przygotowanie świątecznych potraw w wersji wegańskiej. Zrobiliśmy to, ponieważ wiemy, że pewna część naszych klientów jest na diecie wegańskiej lub zwyczajnie chętnie sięga po wegańskie odpowiedniki.
Przeczytaj także: Czym jest ekologia?
Warto podkreślić, że w naszych sklepach na co dzień udostępniamy szeroki wybór produktów wegańskich marek własnych: Vemondo oraz My Best Veggie. Dodatkowo organizujemy czasowe akcje, w ramach których jeszcze bardziej rozszerzamy asortyment. Warto także dodać, że wiele inspiracji kulinarnych, w tym pomysłów na przygotowanie wegańskich Świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy udostępniamy na naszej stronie.
Przed nami Tłusty Czwartek, który w tym roku przypada 24.02. Specjalnie z tej okazji po raz pierwszy wprowadzimy do oferty naszych sklepów wegańskiego pączka.
Natomiast wkrótce rozpoczniemy w naszych sklepach przygotowania do Wielkanocy i również zapewnimy z tej okazji liczne wegańskie zamienniki.
Jak dziś dokładnie wygląda wegańska oferta Lidla?
Na stałe oferujemy ponad 100 produktów wegańskich oraz dodatkowo ok. 70 wegetariańskich w ramach naszych marek własnych Vemondo oraz My Best Veggie. Do tego dochodzą czasowe oferty w ramach tygodni akcyjnych. Kuchnia wegańska ma swoje zamienniki już niemal w każdej kategorii produktowej. W dalszym ciągu będziemy rozwijać ofertę produktów wegańskich. W tym miejscu warto także podkreślić rolę Ryneczku Lidla oraz ponad 200 rodzajów owoców i warzyw, które stanowią podstawę diety roślinnej.
Namawiali Państwo ostatnio, wspólnie z WWF, do jedzenia większej ilości warzyw i owoców, a mniejszej mięsa. Zostali Państwo też docenieni przez tę organizację za działania na rzecz redukcji użycia plastiku. Jakie akcje udało się Państwu wspólnie zorganizować i co jeszcze Lidl zorganizuje wspólnie z WWF?
W styczniu razem z WWF rozpoczęliśmy kampanię edukacyjną poświęconą tzw. diecie planetarnej, czyli diecie przyjaznej planecie. Była to nasza pierwsza wspólna akcja na taką skalę.
Kampania została dobrze przyjęta przez większość klientów. Natomiast idea z niej wynikająca jest bardzo istotna i uniwersalna. W dalszym ciągu będziemy promować większe spożycie warzyw i owoców, mniejszą konsumpcję mięsa oraz szczególne zwracania uwagi na pochodzenie produktów, czyli możliwie dokonywanie zakupów produktów, które były też wytworzone w okolicy miejsca zakupu. W ramach diety planetarnej zaplanowany jest także program pilotażowy dla szkół, poświęcony kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych u najmłodszych.
Realizacja zobowiązań Lidl Polska mających na celu eliminację plastiku zostały sprawdzone przez Fundację WWF Polska, która za pomocą narzędzia Plastic Scorecard for Business Assessment przeprowadziła ocenę zarządzania odpadami z tworzyw sztucznych w Lidl Polska.
Narzędzie to umożliwia dogłębną analizę celów strategicznych firmy w zakresie opakowań z tworzyw sztucznych, praktyk związanych z opakowaniami, ich projektowaniem i oznakowaniem, działań zwiększających świadomość dostawców, pracowników i konsumentów na temat opakowań oraz zaangażowanie branżowe a także międzysektorowe firmy mające na celu zminimalizowanie problemów środowiskowych związanych z tworzywami sztucznymi. Lidl Polska zdobył maksymalną liczbę możliwych punktów w kategoriach: Strategia, zobowiązania i polityka firmy oraz Szkolenia Pracowników i Zaangażowanie międzysektorowe.
Skoro wspomniała Pani o redukcji plastiku przez Lidl Polska – jakie dokładnie działania podjęła na tym polu Państwa sieć?
Podejmujemy wiele działań w trosce o środowisko naturalne i dążymy do gospodarki obiegu zamkniętego. Nasza firma regularnie eliminuje plastik wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jednocześnie nieustannie dążymy do wypełniania wizji „mniej plastiku – obiegi zamknięte”, poprzez realizację międzynarodowej strategii Grupy Schwarz – REset Plastic oraz przyjęte zobowiązania. Należą do nich: zmniejszenie zużycia plastiku do 20% w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla do 2025 roku, dążenie do tego, aby 100% opakowań marek własnych Lidla maksymalnie nadawało się do recyklingu, również do 2025 roku, a także dążenie do tego, aby wykorzystanie recyklatu w plastikowych opakowaniach produktów marek własnych Lidla wyniosło średnio 25% do 2025 roku.
Ponadto postawiliśmy sobie za cel wyeliminowanie czarnego plastiku z opakowań marek własnych do końca 2021 roku, a tym samym znaczne zwiększenie możliwości recyklingu swoich opakowań.
Zgodnie ze strategią REset Plastic nieustannie dążymy do tego, aby zmniejszyć ilość plastiku, dlatego wprowadziliśmy do oferty woreczki wielokrotnego użytku na owoce i warzywa. Decydując się na ich zakup, klienci mają możliwość zrezygnowania z tzw. zrywek oraz tym samym włączenia się w redukcję plastiku. Jako pierwsza firma w branży wprowadziliśmy znakowanie owoców oraz warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu rozpakowaliśmy z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa. Informację o tym, że są to produkty BIO klienci znajdą bezpośrednio na skórce.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.