Urszula Szewczyk: W ramach najnowszej akcji marki 4F w sklepach tej sieci można już kupić używane ubrania. W ilu punktach można dziś takie dostać?
Przemysław Feliga, ESG Project Manager w OTCF S.A.: W styczniu 2022 ogłosiliśmy naszą strategię środowiskową 4F CHANGE, w ramach której w salonach marki 4F uruchomiliśmy strefy wear_fair. Na ten moment w pięciu z nich można kupić ubrania z drugiego obiegu. Są to sklepy w Warszawie (CH Arkadia, Galeria Północna, Galeria Młociny), Krakowie (Galeria Serenada) oraz w Katowicach (Galeria Katowicka). W pozostałych 4 sklepach (Bielsko Biała, Rzeszów, Gdańsk i Łódź) obecnie prowadzimy tylko zbiórkę odzieży od klientów. W kwietniu dodatkowa strefa wear_fair i odzież używana pojawią się w Galerii Bonarka w Krakowie.
Czy również w tych salonach, w których można dzisiaj oddać używane ubrania, będzie można je kupić? W ilu punktach 4F docelowo chcą Państwo sprzedawać taką odzież?
Planujemy, aby do końca 2022 sprzedaż odzieży z drugiego obiegu miała miejsce we wszystkich wymienionych wcześniej sklepach. Tu należy jednak wspomnieć, że ilość odzieży używanej wprowadzanej ponownie do sprzedaży uzależniona jest od zbiórek.
Naszym pragnieniem jest to, aby żadne ubranie marki 4F (i innych marek) nie trafiały już na wysypisko.
Razem z naszym partnerem Ubrania do Oddania, odbieramy wszystkie ubrania od naszych klientów. Docelowo za kilka lat chcielibyśmy, aby zarówno ubrania używane, jak i te z upcyklingu były częścią naszych regularnych kolekcji.
Skąd pochodzi używana odzież sprzedawana w sklepach 4F?
Przede wszystkim od naszych klientów, ale również od naszych pracowników. Odzież, którą wprowadzamy do sprzedaży odzyskujemy na dwa sposoby.
Przeczytaj także: 4F – żywność funkcjonalna
Po pierwsze prowadzimy zbiórki odzieży w 10 sklepach oraz online. Niepotrzebną odzież można przynieść do wspomnianych wcześniej sklepów lub po prostu spakować w karton i zamówić kuriera przez formularz na stronie 4F. Wtedy kurier za darmo odbiera karton z naszego domu.
Drugim sposobem na ratowanie odzieży jest odzyskiwanie jej od osób, które dokonały reklamacji. W tym przypadku odzież posiada jakąś wadę. Klient dostaje od nas zwrot pieniędzy, a my taką odzież naprawiamy, czyścimy i wprowadzamy do drugiego obiegu.
Skoro jesteśmy przy naprawianiu ubrań, to chcą Państwo również wprowadzić taką usługę na szeroką skalę. Kiedy ten pomysł wejdzie w życie?
Tak, naprawy ubrań naszych klientów to temat, który jest w naszych planach. Pierwsze kroki już zostały podjęte i istnieje duża szansa, że pierwszych napraw dokonamy jeszcze w tym roku.
Oprócz sprzedaży odzieży używanej, Państwa klienci mogą również wypożyczyć ubrania. Na stronie aktualnie jest oferta odzieży narciarskiej. Ile osób z niej skorzystało?
Tak, uruchomiliśmy pilotażowo wypożyczalnię ubrań narciarskich. Jest to rozwiązanie, którego najpierw chcemy się uczyć, a potem dalej rozwijać. Wypożyczalnia wystartowała 24-ego stycznia i są już osoby, które skorzystały z jej oferty. Na ten moment nie chcemy jeszcze zdradzać liczb, ale możemy powiedzieć, że wszystkie te osoby, które do tej pory zdecydowały się na wypożyczenie wybierały sety (kurtka i spodnie).
Państwa ekozespół liczy dziś 13 osób i są to osoby z różnych działów firmy. Jak często się Państwo spotykają i jakie działania mają Państwo aktualnie na tapecie?
Jako taka większa grupa spotykamy się w miarę potrzeb. Na początku, przy powstawaniu strategii 4F Change tych spotkań było dużo. Teraz ma to miejsce raz na jakiś czas, a na takie spotkanie zapraszamy również wszystkich Change Makerów. Jest to przestrzeń, gdzie dzielimy się różnego rodzaju informacjami i zadaniami. Bardzo regularnie za to pracujemy w mniejszych grupach, zależnie od tego, jaki temat jest na tapecie.
Obecnie planujemy kolejny Change Week, który odbędzie się dla naszej firmy w dniach 21-25 marca. Jest to tydzień webinarów i warsztatów związanych z zagadnieniami środowiskowymi i społecznymi.
Rozpoczynamy też prace nad kilkoma raportami, które mocno angażują dużą grupę osób w całej firmie. Jest to m.in. raport nt. śladu węglowego. Na tapecie jest też kilka projektów dotyczących upcyclingu, czy współpracy w obszarze środowiska i sportu, ale nie możemy jeszcze powiedzieć o szczegółach.
Czym jest zespół wspomniany zespół Change makerów?
Należy zacząć od tego, że naszym dążeniem jest to, aby każdy pracownik w spółce OTCF był Change Makerem. Czyli, najprościej mówiąc osobą, która sama zmienia się dla środowiska i zachęca do tego innych. Rola ta jest absolutnie dobrowolna i jedyne, czego wymaga to chęci. Taka osoba musi chcieć zacząć zmianę od siebie i w myśl filozofii Kaizen, małymi krokami dążyć do podejmowania lepszych decyzji na rzecz planety.
Tak naprawdę każdy z nas, komu bliski jest temat środowiska zaczyna w ten właśnie sposób. Od małych, pozornie nie znaczących zmian, które z czasem prowadzą do większych i bardziej świadomych wyborów. W ten sposób każdy z nas staje się „less waste”. Wiele z pomysłów, które realizujemy w firmie pochodzi właśnie od naszych Change Makerów.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.