4F startuje z nowym projektem. To #4F Change, którą firma inicjuje wraz z Ubrania do Oddania. Cel? Obieg cyrkularny odzieży.
O negatywnym wpływie branży odzieżowej na środowisko naturalne mówi się coraz głośniej. Problemem jest zarówno gigantyczne zużycie zasobów (głównie wody), jak i odpady. Przemysł modowy odpowiada za 92 mln ton odpadów rocznie. Ten negatywny wpływ na przyrodę skłonił firmę OTCF, właściciela marki 4F, do podjęcia inicjatywy #4FChange. Celem jest wprowadzenie cyrkularnego obiegu odzieży oraz propagowanie właściwych postaw zarówno po stronie konsumentów, jak i biznesu.
Ubrania, które przestajemy nosić stanowią olbrzymi potencjał, wiec postanowiliśmy go wykorzystać z korzyścią dla klientów marki oraz dla planety. Chcemy, by ubrania te wracały do obiegu. Dzięki temu, że używane części garderoby zyskają drugie życie, zwolnią miejsce w szafach, a także przyczynią się do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe tekstylia, redukując tym samy wpływ przemysłu ubraniowego na środowisko
mówi Przemek Feliga, ESG Project Manager, OTCF.
Odzież używana w pierwszych szeregach
To właśnie wprowadzenie do sklepów 4F sportowej odzieży używanej leży u podstaw innowacyjnego projektu 4F Change. Marka przeprowadza go wspólnie z Ubrania do oddania, firmą zajmującą się odbieraniem niepotrzebnych ubrań z domów Polaków i cyrkularnym wprowadzaniem ich do drugiego obiegu odzieży używanej. Projekt stanowi pierwszy krok na drodze do większego celu, jakim dla 4F jest zastosowanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego na szerszą skalę.
Współpraca przy projekcie 4F Change to dla nas potwierdzenie tego, o czym mówimy od czterech lat. Można powiedzieć, że marzenia się spełniają, ponieważ odzież używana w końcu staje w pierwszych szeregach sektora odzieżowego. Branża odzieżowa musi się zmienić, małymi – wielkimi krokami zacząć zawracać w kierunku najbardziej odpowiedzialnej i zrównoważonej mody – drugoobiegowej czyli takiej, która została już wyprodukowana. Jesteśmy podekscytowani, że razem tworzymy historię, a nasze doświadczenie w połączeniu z determinacją do zmiany marki 4F, pozwoliło wejść z modą używaną do salonów sprzedaży i ustawić ją na równi z modą pierwszoobiegową. To początek rewolucji, której strategia rozpisana została na najbliższe trzy lata –
mówi Zosia Zochniak, założycielka Ubrania do Oddania.
Przeczytaj także: Używana odzież w Galerii Mokotów
Sklepy ze strefami Wear_fair
Pierwszym etapem 4F Change jest uruchomienie strefy Wear_fair z ubraniami z drugiego obiegu w sklepie 4F w CH Arkadia oraz w sklepach 4F w Bielsku-Białej (Sfera), Gdańsku (Forum Radunia), Katowicach (Katowicka), Krakowie (Bonarka i Serenada), Łodzi (Łódzka), Rzeszowie (Galeria Rzeszów) i Warszawie (Galeria Młociny, Galeria Północna).
Patrzymy w przyszłość i widzimy naszą markę jako aktywnego uczestnika i inicjatora zmian na rynku. Nasza inicjatywa wynika z troski o środowisko naturalne i ekologię, które nie są jedynie chwilowym trendem, ale stałym i rozwijanym elementem funkcjonowania w odpowiedzialnym biznesie. Pragniemy zainteresować nim wszystkich naszych klientów i pokazać, że każdy z nas może przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu człowieka na środowisko. Planujemy już kolejne elementy naszego projektu, takie jak regularne zorganizowane zbiórki odzieży, całkowicie innowacyjne na rynku ubraniomaty a nawet wypożyczalnię ubrań sportowych
kontynuuje Przemek Feliga.
Projekt 4F Change został zainaugurowany podczas spotkania, jakie odbyło się 19 stycznia we flagowym sklepie marki 4F w warszawskim centrum handlowym Arkadia.
Warszawiacy mogą oddać ubrania
W ramach projektu 4F prowadzi akcję edukacyjną, podczas której mieszkańcom Warszawy udostępnione zostały specjalne kartony, z których mogą skorzystać, by oddać w nich ubrania. Pudełka znajdują się w sześciu najpopularniejszych miejscach Warszawy, takich jak Plac Konstytucji, Rondo Daszyńskiego czy Metro Wierzbno. To krok mający uświadomić warszawiakom, jak proste może być wzięcie udziału w akcji i rozpoczęcie nowego nawyku gospodarowania niepotrzebnymi ubraniami w sposób racjonalny i systemowy. Pudełka będą dostępne do niedzieli, 23 stycznia.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.