„Od dłuższego czasu widzimy, że zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska stają się coraz ważniejsze dla osób wybierających nasze produkty. (…) O tym, że ta tematyka nabiera coraz większego znaczenia, może świadczyć ogromne zainteresowanie klientów kolekcją GoForNature, a także ich zaangażowanie w naszą akcję „Daj butom drugie życie”. W ramach pilotażu zebraliśmy aż 10 ton zużytego obuwia” – mówi w wywiadzie dla Ekobiznes.pl Daria Sulgostowska, Head of Sustainability w Grupie CCC.
Urszula Szewczyk: CCC zajęło pierwsze miejsce w zestawieniu spółek najlepiej raportujących kwestie klimatyczne Benchmark Strategii Klimatycznych. Jakie zatem działania w kwestiach prośrodowiskowych prowadzi spółka CCC?
Daria Sulgostowska, Head of Sustainability w Grupie CCC: Jednym z naszych priorytetów jest odpowiedzialne i efektywne zastosowanie surowców. Chcemy powtórnie wykorzystywać materiały i minimalizować ilość odpadów.
W 2020 roku rozpoczęliśmy wdrażanie w naszej organizacji zasad gospodarki obiegu zamkniętego. Określają one, z których surowców i w jaki sposób korzystamy przy produkcji obuwia, jak są one przetwarzane, a także co powinniśmy zrobić, by nasze produkty były trwałe lub nadawały się do łatwego przekształcenia. W myśl tych zasad wprowadziliśmy do naszej oferty linię GoForNature.
To kolekcja, której proces produkcji charakteryzuje się optymalizacją zużycia wody i energii przy zastosowaniu najnowszych technologii oraz surowców z recyklingu, dzięki czemu uzyskujemy produkty przyjazne środowisku. Linia została stworzona z myślą o już świadomych klientach, ale również o tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze zrównoważoną modą. To jeden z naszych celów.
Naszą ambicją zapisaną w strategii ESG jest, aby do 2030 r. 50% naszych przychodów pochodziło ze sprzedaży asortymentu wytworzonego w sposób zrównoważony.
A jeśli chodzi o kanał ecommerce – jakie ekorozwiązania wprowadzili Państwo w tym obszarze?
Rozwijając kanał e-commerce dużą uwagę zwracamy na kwestie logistyczne i wykorzystanie opakowań. Zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i sprzedaży online zrezygnowaliśmy z toreb foliowych i wykorzystujmy tylko papierowe opakowania z certyfikatem FSC.
Część dostaw ze sklepów eobuwie.pl jako mini centrów dystrybucyjnych w regionie, realizowanych jest przy użyciu samochodów elektrycznych. Jednym z elementów analizowanych podczas decyzji o wyborze dostawcy usług transportowych są aspekty środowiskowe, np. spełnianie norm Euro 5 i 6, określających dopuszczalny poziom emisji zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy.
Warto również wspomnieć o wyjątkowym projekcie InPost i MODIVO. Firma logistyczna oraz należąca do Grupy CCC platforma modowa, rozpoczęły niedawno testy nowego rozwiązania, które polega na korzystaniu z opakowań wielokrotnego użytku. Dzięki temu możliwe będzie nawet dziesięciokrotne zmniejszenie zapotrzebowania na opakowania służące do dystrybucji produktów.
Z pewnością będziemy dalej podejmować ekodziałania we wszystkich kanałach sprzedaży – to dziś już oczekiwanie naszych klientów i całego otoczenia biznesowego.
Co z energią, z której Państwo korzystają – jaka jej wielkość to zielona energia lub energia pochodząca z OZE?
Od 2020 r. Grupa CCC posiada certyfikaty na zakup zielonej energii. W 2021 100% zakupionej energii pochodziło z OZE, tj. małych elektrowni wodnych i wiatrowych.
Jakie inne działania w zakresie ESG Państwo podejmują?
Zrównoważony rozwój jest podstawą naszego biznesu i pozostaje jednym z kluczowych obszarów naszej strategii „GO.25 Everything fashion. Omnichannel platform”. Oznacza to, że dynamiczne zmiany w naszej organizacji odbywają się z uwzględnieniem odpowiedzialności wobec klientów, pracowników, społeczeństwa i środowiska.
Przeczytaj także: Mural CCC oczyszczający powietrze
Prowadząc naszą działalność, będziemy w dalszym ciągu dążyć do zamknięcia obiegu i racjonalnego wykorzystywania zasobów oraz ograniczenia zużycia energii elektrycznej i emisji gazów cieplarnianych. Ważna dla nas pozostaje także współpraca z dostawcami w zakresie kwestii środowiskowych i praw człowieka, jak również dbałość o pracowników – tak, aby wszyscy mieli równe szanse na rozwój i awans.
CCC jako jedna z nielicznych spółek w Polsce zobowiązała się do raportowania i redukcji wskaźników Gender Pay Gap Ratio i Glass Ceiling Ratio. Celem strategicznym jest ich obniżenie do poziomu max 5% do 2025.
Jako Grupa CCC angażujemy się również w szereg inicjatyw wspierających realizację celów Zrównoważonego Rozwoju, takich jak Sklepy Wolne od Futer czy Fashion Industry Charter for Climate Change przy ONZ. Znajdujemy się w gronie globalnych liderów z branży, którzy zobowiązują się do wspólnej walki o zrównoważoną modę i prowadzenia biznesu w sposób przeciwdziałający zmianom klimatu. Dążymy do neutralności klimatycznej i systematycznie raportujemy postępy w tym kierunku.
Czy Państwa klienci, to klienci świadomi w kwestiach ochrony środowiska? Na co zwracają uwagę i jakich działań oczekują od tak dużych firm, jak Państwa?
Od dłuższego czasu widzimy, że zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska stają się coraz ważniejsze dla osób wybierających nasze produkty. Z uwagą obserwujemy ich rosnącą świadomość ekologiczną. O tym, że ta tematyka nabiera coraz większego znaczenia, może świadczyć ogromne zainteresowanie klientów wspomnianą już kolekcją GoForNature, a także ich zaangażowanie w naszą akcję „Daj butom drugie życie”. W ramach pilotażu zebraliśmy aż 10 ton używanego obuwia.
Otrzymywaliśmy także dużo pytań o to, kiedy udostępnimy kolejne punkty z pojemnikami na zbiórkę. Postanowiliśmy więc, że już do końca czerwca tego roku staną one na stałe w większości sklepów CCC w Polsce. Pojemniki “Daj swoim butom drugie życie” mają również cel edukacyjny – stoją zawsze w bardzo widocznym miejscu, tuż przy kasach.
Będziemy proaktywnie zachęcać klientów do włączenia się w akcję, a także podejmować inne aktywności budujące świadomość, ponieważ jedną z naszych ambicji jest również bycie częścią dojrzałego, dbającego o środowisko społeczeństwa.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.