„82% respondentów z Polski ma poczucie, że robią wszystko, co mogą w swoim życiu codziennym, żeby przeciwdziałać zmianie klimatu, jednak większość z nich uważa, że inni mieszkańcy ich kraju nie postępują w taki sam sposób”. M.in. takie dane przedstawia druga część ankiety dot. klimatu za lata 2021-2022 Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Jakie jeszcze wnioski płyną z badania na temat proekologicznych postaw i wyborów konsumentów?
Pojazdy hybrydowe i elektryczne są wybierane częściej niż te z silnikiem benzynowym lub Diesla
Na pytanie o plany dotyczące kupna samochodu 73% respondentów z Polski odpowiedziało, że wybrałoby pojazd hybrydowy lub elektryczny.
Wynik ten jest o 46 punkty procentowe wyższy niż odsetek Polaków, którzy w następnej kolejności kupiliby samochód z silnikiem benzynowym lub Diesla (27%). Dokładniej rzecz ujmując, 46% z nich wybrałoby pojazd hybrydowy, a 27% – elektryczny.
Przeczytaj także: Jaki będzie ten rok dla elektromobilności?
Polacy w wieku od 30 do 64 lat rozważający kupno samochodu są zainteresowani zwłaszcza zakupem pojazdu hybrydowego. Na pojazd z takim napędem zdecydowałoby się 49%. Natomiast wśród młodszych respondentów (w wieku od 15 do 29 lat) najrzadziej wybieraną opcją jest samochód elektryczny (28%). Młodzi respondenci z Polski chętniej wybraliby pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (38%) albo pojazd hybrydowy (34%).
Jak nasze decyzje wypadają w porównani z innymi europejskimi krajami?
Badanie EBI porównuje wyniki z takich europejskich krajów, jak: Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Polska, Rumunia, Słowacja i Słowenia. Według ankiety 46% Polaków rozważających kupno samochodu wybrałoby pojazd hybrydowy. W krajach Europy Wschodniej takiego wyboru dokonałoby 42% respondentów.
Ilu Polaków postawiłoby na elektryka?
W przypadku pojazdów elektrycznych i pojazdów z silnikiem benzynowym wynik ten jest w Polsce nieco niższy niż średnia w Europie Wschodniej. Kupno pojazdu elektrycznego rozważyłoby 27% Polaków i 30% mieszkańców Europy Wschodniej. Pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla wybrałoby 27% Polaków i 29% respondentów z krajów Europy Wschodniej. Są też respondenci z Polski (17%), którzy twierdzą, że nie ma teraz samochodu i nie planuje go kupić.
Na pierwszym miejscu hybrydy
Ogółem w Europie osoby rozważające kupno samochodu wybierają przede wszystkim pojazdy hybrydowe (39%). Drugie miejsce zajmują pojazdy z silnikiem benzynowym lub Diesla (33%). Trzecie – pojazdy elektryczne, które kupiłoby 28% respondentów. W Chinach osoby rozważające kupno samochodu najchętniej wybrałyby pojazd elektryczny (44%). Z kolei Amerykanie w pierwszej kolejności zdecydowaliby się na pojazd hybrydowy (38%), a w drugiej – na pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (33%), przy czym najmniej osób wybrałoby pojazd elektryczny (29%).
Przeczytaj także: Ubrania z marihuany
Ochrona klimatu a podróżowanie samolotem na wakacje
68% respondentów w wieku od 15 do 29 lat twierdzi, że bierze pod uwagę zmianę klimatu, gdy wybiera miejsce na spędzenie wakacji.
Jednak 41% z nich (a także 30% osób w wieku od 30 do 64 lat oraz 20% osób w wieku 65 lat i starszych) twierdzi, że na wakacje latem 2022 roku poleci samolotem. Jedna czwarta (25%) młodych osób wskazuje, że wybierze podróż samolotem do odległego kraju (dla porównania, w grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi 15%, a w grupie osób w wieku 65 lat i starszych – 11%).
Kupowanie ubrań, szukanie pracy, wybieranie banku – jak kwestia zmiany klimatu wpływa na podejmowane decyzje?
54% respondentów z Polski przyznaje, że kupuje używane ubrania zamiast nowych (jest to wynik o 12 punktów procentowych wyższy od średniej unijnej). Takie postępowanie jest częstsze u kobiet (64%) niż u mężczyzn (43%). Praktyka ta jest szczególnie rozpowszechniona w grupie wiekowej od 15 do 29 lat (63%), natomiast wśród osób w wieku 65 lat i starszych odsetek kupujących używane ubrania jest niższy aż o 21 punktów procentowych (42%).
Przeczytaj także: 4F będzie sprzedawać używaną odzież
42% Polaków bierze pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób w wieku od 15 do 29 lat – odsetek młodych osób biorących pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy wynosi 48%. W grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi natomiast 44% (o 4 punktów procentowych mniej).
Pomimo oczywistych różnic pokoleniowych Polacy coraz częściej zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne i zachowania na bardziej odpowiedzialne i przyjazne dla środowiska, aby przeciwdziałać zmianie klimatu. Zmiany indywidualnych zachowań wskazują na to, że ludzie w każdym wieku chcą bardziej angażować się w swoim życiu codziennym w działania sprzyjające łagodzeniu kryzysu klimatycznego. Intencje te wybrzmiały podczas konferencji klimatycznej COP26 i są wyraźnym wskaźnikiem poparcia dla naszych dalszych wysiłków na rzecz promowania zielonej transformacji. Rolą EBI jako banku klimatycznego Unii Europejskiej jest finansowanie projektów w dziedzinie czystej energii, oszczędności energii, rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności oraz innowacji, które pomogą ograniczyć wzrost temperatury do poziomu 1,5°C lub niższego – powiedziała Teresa Czerwińska, Wiceprezes EBI.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.