96 pojazdów – tyle pomieści pierwszy w Polsce automatyczny, podziemny parking dla rowerów funkcjonujący już w warszawskiej Fabryce Norblina. Za jego realizację odpowiada hiszpańska firma Ma-Sistemas. Ma ona na swoim koncie podobne projekty m.in. w Hiszpanii, Szwajcarii, Singapurze czy Izraelu.
Podziemny parking rowerowy jest całodobowy i ogólnodostępny. Projektanci stworzyli parking z myślą o tych, którzy szukają bezpiecznego miejsca do przechowywania jednośladów wraz z ich wyposażeniem (np. kask, koszyk czy bagaże).
Podziemny parking rowerowy – wyposażony w zautomatyzowaną i prostą obsługę
Obsługa parkingu jest w pełni zautomatyzowana i prosta. System jest uruchamiany za pomocą panelu na stacji dokującej, który przywołuje pojedynczą kabinę. Można w niej umieścić rower oraz pozostałe przedmioty, które w szczelnie zamkniętym boksie zjeżdżają na wielopoziomowy parking podziemny. Cała operacja zajmuje niecałe 15 sekund. Odebranie jednośladu jest równie szybkie.
Z ogromną radością udostępniamy mieszkańcom stolicy pierwszy w Polsce niezwykły parking rowerowy. Warszawa posiada najdłuższą w Polsce sieć ścieżek liczącą ponad 700 km i ta liczba z roku na rok wciąż rośnie. Przykładem naszych zachodnich sąsiadów Polacy zaczynają robić coraz wyraźniejszy zwrot ku bardziej ekologicznym środkom komunikacji. My od lat propagujemy zrównoważony transport w naszych inwestycjach i wychodzimy naprzeciw potrzebom miejskich cyklistów – informuje Kinga Nowakowska, członki zarządu i dyrektor operacyjna w Grupie Capital Park.
Gdzie znajduje się parking podziemny dla rowerów?
Parking znajduje się od strony ul. Prostej pomiędzy dwoma zabytkowymi budynkami: Halą Odlewni i dawnym Laboratorium Metaloznawczym. W laboratorium działa dziś klub muzyczny Piano Bar. Tuż obok niego znajduje się także samoobsługowa stacja do naprawy rowerów.
Przeczytaj także: Nagroda za parkowanie e-hulajnogi w wyznaczonym miejscu
Zewnętrzna obudowa stacji koresponduje wizualnie z fabrycznym otoczeniem. Częściowe przeszklenie konstrukcji pozwala obserwować pracę mechanizmu i nawiązuje do pracy odrestaurowanych maszyn fabrycznych wypełniających cały kompleks.
Za realizację odpowiada pochodząca z Hiszpanii firma Ma-Sistemas. Jej autorski koncept podziemnego parkingu rowerowego o nazwie Biceberg, funkcjonuje w wielu miastach tego kraju. Znajduje się m.in. w Barcelonie czy Saragossie.
Ile kosztuje korzystanie z parkingu?
Do końca maja korzystanie z parkingu jest bezpłatne. Od czerwca opłata za godzinę przechowywania jednośladu wyniesie 1 zł. Będzie jej można dokonać wyłącznie poprzez płatności mobilne w aplikacji Fabryki Norblina.
Na terenie kompleksu jest obecnie dostępnych także 12 zewnętrznych stojaków, do których można przypiąć po dwa rowery. Do końca maja ich liczba wzrośnie do 22. Da to możliwość zaparkowania 44 jednośladów. Dodatkowych 200 miejsc dla jednośladów jest dedykowane pracownikom najemców kompleksu wraz z infrastrukturą towarzyszącą: szatniami, prysznicami i stacją napraw.
Zrewitalizowana Fabryka Norblina
Należąca do Grupy Capital Park Fabryka Norblina to wielofunkcyjny kompleks w sercu warszawskiej Woli. Po wieloletnim procesie rewitalizacji dawnych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner przeprowadzonej przez Grupę Capital Park ponownie otworzył się na miasto zachwycając historyczną zabudową, w którą wkomponowana została nowoczesna architektura.
Oprac. su
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.