Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • FMCG
  • Mobilność
  • Budownictwo
  • Retail
  • Energia
  • Wege biznes
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ecommerce
  • Więcej
    • Moda
    • Gastronomia
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • FMCG
  • Mobilność
  • Budownictwo
  • Retail
  • Energia
  • Wege biznes
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ecommerce
  • Więcej
    • Moda
    • Gastronomia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • FMCG
  • Mobilność
  • Budownictwo
  • Retail
  • Energia
  • Wege biznes
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna Mobilność

Mobilna stacja tankowania wodoru – ORLEN uruchomił pierwszą w Krakowie

Jako pierwszy tankować na niej będzie zeroemisyjny autobus testowany w krakowskiej komunikacji miejskiej

przez Redakcja
27 czerwca 2022
0
Mobilna stacja tankowania wodoru PKN ORLEN

Mobilna stacja tankowania wodoru PKN ORLEN

Rozwój zeroemisyjnego transportu coraz bardziej przyspiesza, a wodór staje się jeszcze popularniejszym paliwem. PKN ORLEN uruchomił właśnie w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy ORLEN w Trzebini, będzie napędzać ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Po pełnym zatankowaniu wodoru będzie mógł on przejechać do 350 km.

Przeczytaj także: Polski autobus wodorowy

Podobne artykuły

BMW przedstawiło w pełni elektryczne BMW iX1

NOXO. otwiera 100 ultraszybką stację ładowania

Premiera polskiego autobusu wodorowego – NesoBus od Grupy Polsat Plus i ZE PAK

„Postawiliśmy sobie bardzo ambitny cel” – mówi Janusz Grądzki, CEO Eleport, który wraz z Bolt ma wybudować 300 stacji ładowania

Tauron wybuduje 200 stacji ładowania w 10 gminach

7,4 mld zł na strategię wodorową Grupy ORLEN

To już kolejna inwestycja, która wpisuje się w ogłoszoną w tym roku strategię wodorową Grupy ORLEN. Do 2030 roku na realizację projektów wodorowych koncern przeznaczy 7,4 mld zł. W przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce. Mają one być dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Przeczytaj także: Mazowiecka dolina wodorowa

Konsekwentnie realizujemy zadania, które zapewnią Polakom bezpieczeństwo energetyczne, a koncernowi stabilny, długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie. Wzmacniamy kompetencje w obszarze paliw alternatywnych, w tym wodoru, który będzie odgrywał coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji. Jest on uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Planowane inwestycje wodorowe w horyzoncie strategii do 2030 roku uplasują nas jako lidera i partnera pierwszego wyboru w budowaniu gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Pierwszą mobilną stację uruchomiliśmy w Krakowie. Nasze plany zakładają budowę kolejnych nie tylko w Polsce, ale także za granicą – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Stacja tankowania wodoru w zajezdni autobusowej

Stacja tankowania wodoru została uruchomiona w Krakowie, w zajezdni autobusowej. Dostawy tego ekologicznego paliwa odbywają się z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki ORLEN Południe. Dostawy odbywają się za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.

Przeczytaj także: Wodór to szansa dla polskiej energetyki

Zeroemisyjny autobus, który emituje parę wodną

Autobus wodorowy, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, to pojazd całkowicie zeroemisyjny, który „emituje” jedynie parę wodną. Jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.

ORLEN podpisał listy intencyjne o współpracy z 20 miastami

Inwestycja zrealizowana przez PKN ORLEN we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie będzie wspierać rozwój ekologicznego, zeromisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski. Do tej pory koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i 6 przedsiębiorstwami, które są potencjalnymi odbiorcami produkowanego przez Grupę ORLEN wodoru.

Ponadto, w maju br. podpisane zostało porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.

Zgodnie ze strategią wodorową, do 2030 r. koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki temu blisko połowa wytwarzanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna.

Sieć 100 stacji tankowania wodoru w 8 lat

W ciągu najbliższych 8 lat Grupa ORLEN ma stworzyć sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Obecnie koncern posiada już dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W tym roku korzystać będzie można z kolejnych czterech: trzech w Czechach i jednej w Polsce, w Krakowie, dedykowanej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Z kolei w 2023 r. planowane jest otwarcie publicznych stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach. Będą dostępne one dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.

ORLEN ma stworzyć 10 hubów wodorowych do 2030 r.

Do 2030 roku Grupa ORLEN ma zbudować także 10 hubów wodorowych w Polsce i za granicą. Pierwszy hub wodorowy, o wydajności ok. 50 kilogramów wodoru jakości automotive na godzinę, został uruchomiony już w zeszłym roku w Trzebini. Obecnie produkuje wodór z gazu ziemnego, z przeznaczeniem dla transportu. Docelowo wytwarzany będzie w nim wodór niskoemisyjny pochodzący z biometanu. Grupa ORLEN już rozpoczęła prace przygotowawcze w tym zakresie.

Oprac. su

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: Energetyka wodorowa
ShareTweet

Podobne artykuły

Program „Mój elektryk”: ponad 100 wniosków klientów VW FS rozpatrzonych pozytywnie
Mobilność

Program „Mój elektryk”: ponad 100 wniosków klientów VW FS rozpatrzonych pozytywnie

Toyota sprzedała w Polsce ponad 2 000 hybrydowych Highlanderów
Mobilność

Toyota sprzedała w Polsce ponad 2 000 hybrydowych Highlanderów

„Rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania są stacje ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym” – mówi dr inż. Maciej Gis, PSPA
Mobilność

„Rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania są stacje ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym” – mówi dr inż. Maciej Gis, PSPA

Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy
Mobilność

Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy

BMW i7, elektryczna limuzyna marki BMW
Mobilność

BMW przedstawia luksusową elektryczną limuzynę – model BMW i7

Volvo punkty ładowania samochodów elektrycznych, ładowanie elektryka na stacji Volvo
Mobilność

U dealerów Volvo powstaną punkty szybkiego ładowania samochodów elektrycznych

Następny artykuł
Rosjanie zdemontowali i wywieźli… największą farmę fotowoltaiczną w Ukrainie

Rosjanie zdemontowali i wywieźli… największą farmę fotowoltaiczną w Ukrainie

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Ustawa wiatrakowa z zasadą 500 m. PSEW nie kryje zadowolenia

TAURON buduje swoją największą farmę fotowoltaiczną

Pierwsza bateryjna wirtualna elektrownia od SolarEdge

Wind Farm Łada z kredytem od PKO BP na farmę wiatrową

Strategiczna współpraca Enea i PKO TFI. Wspólnie mają zainwestować w oze

Global Hydrogen ma wybudować pierwszą biogazownię. Jej koszt wyniesie 15,5 mln zł

Reklama
Ekobiznes

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Biznes spożywczy – Food Moving Consumer Goods
  • Budownictwo
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • Finanse
  • Gastronomia
  • Kosmetyki
  • Mobilność
  • Moda
  • Retail
  • Wege biznes
  • Wywiady

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Biznes spożywczy – Food Moving Consumer Goods
  • Retail
  • Energia
  • Budownictwo
  • Mobilność
  • Wege biznes
  • Moda
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ekologia w ecommerce
  • Gastronomia
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version