NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących. Jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze. Jedyne co emituje to para wodna. NesoBus produkować będą: Grupa Polsat Plus i ZE PAK.
Neso-Bus – konstrukcja od podstaw wodorowa
Konstruktorzy stworzyli konstrukcję NesoBus – polskiego autobusu wodorowego – od podstaw jako wodorową. Nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej Grupa Polsat i ZE PAK planują na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce. NesoBus zasila zielony wodór przez co jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego.
Najbardziej ekologiczny autobus
Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Autobus wodorowy napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze.
NesoBus nie emituje trujących substancji. Poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
Jak działa autobus na wodór?
NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”.
Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Jak autobus na wodór oczyszcza powietrze?
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
Co oznacza nazwa Nesobus?
Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km. Tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć.
Przeczytaj także: Gospodarka wodorowa jako szansa
NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus ma również świetne parametry fizyczne. Ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości. Jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Opcje dopasowane do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników
Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa. Nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej. Dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.
Autobus jest zbudowany modułowo. Dlatego można go dopasować do potrzeb konkretnych miast. NesoBus zatrudnia 25 konstruktorów, którzy mają za zadanie dostosować autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.
Autobus zbudowany z wysokiej jakości komponentów
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design. Specjalizuje się ona w branży automotive. Ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie, firmy Ballard. Zbiorniki wodorowe zaś od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.
Homologacja
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.
Produkcja seryjna w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów
W przyszłym roku do użytku ma zostać oddana fabryka NesoBus. Budowana jest w Świdniku. W fabryce ma być produkowanych do 100 autobusów rocznie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.