Urszula Szewczyk: Skąd decyzja o wejściu Eleport na polski rynek?
Janusz Grądzki, CEO Eleport: Decyzja o wejściu na rynek polski wynika z naszej analizy zapotrzebowania rynku na usługi ładowania, które też potwierdza raport Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Z raportu PSPA wynika, że Polska to najszybciej rozwijający się rynek Europy środkowo-wschodniej.
Jak dodatkowo czytamy w powyższym raporcie „Polish EV Outlook”, kolejne trzy lata przyniosą 14-krotny wzrost liczby samochodów elektrycznych, czyli aż 290 000 aut zeroemisyjnych na drogach (obecnie jest ich ok. 20 000). Udział elektryków na rynku sprzedaży może przekroczyć 10% liczby wszystkich nowo rejestrowanych samochodów.
To jedna z przyczyn, dla której Eleport zdecydował się uruchomić swoje usługi również w Polsce.
Aby nadążyć za potrzebami rynku i wciąż wzrastającą liczbą elektryków, w 2025 powinniśmy mieć 41,9 tys. dostępnych stacji ładowania, tymczasem ładowarek wciąż mamy za mało.
W latach 2018-2021 nastąpił 199% wzrost liczby stacji AC i DC w Polsce. Na koniec lutego 2022 (wg raportu PSPA) w mieliśmy 2 034 ogólnodostępne stacje. Większość z nich – 1 430 to wolniej ładujące AC a tylko 604 superszybkie i ultraszybkie DC.
Jak wynika z najnowszego raportu PWC ponad 74% z nas chce utrzymać poziom zakupów internetowych,10% z nas twierdzi, że będzie kupować więcej. Widać więc, że efekt świeżości nie jest u nas przemijający. W tym momencie możemy mówić już o trendzie zakupowym i gotowości Polaków do planowania procesów zakupowych.
Przeczytaj także: Co przyspieszyłoby budowę stacji ładowania?
Elektromobilność to nic innego, jak kolejny proces, który trzeba zaplanować. Deklaracje miast w zakresie wprowadzenia stref czystego transportu są dodatkowym bodźcem, który przyśpiesza decyzje zakupowe niezdecydowanych jeszcze na auta elektryczne Polaków.
Każdą firmę tworzą ludzie i to był kolejny argument, który zaważył na tym, że estoński Eleport zdecydował się na inwestycję u nas. Udziałowcy dotarli bowiem do osób, które dzięki swojemu doświadczeniu są w stanie szybko wypracować pozycję lidera na rynku elektromobilności. Należę do tego zespołu, jestem szczęśliwy, że mogę również go rozbudowywać.
300 stacji ładowania w 3 lata to ambitny cel. Jak zamierzają go Państwo zrealizować? Ile stacji powstanie w tym roku?
Cel jest bardzo ambitny. Na sukces składa się kilka zmiennych. Pierwsza z nich to dostępność atrakcyjnych gruntów, co jest duży wyzwaniem, mając obecną od kilku lat na rynku konkurencje oraz pojawiających się co jakiś czas nowych graczy. Kolejna to dostępność mocy (energii), tutaj zależni jesteśmy od lokalnych operatorów systemów dystrybucyjnych, gdzie procedury trwają długo. Na końcu, dostępność stacji ładowania, gdzie przy obecnych opóźnieniach w produkcji półprzewodników terminy dostaw wydłużają się.
Przeczytaj także: Ile dotacji przyznano w programie „Mój elektryk”?
Jesteśmy w pełni zmotywowani, ustawiliśmy plan minimum na 300 stacji w 3 lata. Szczególnie zależy nam na przychylności samorządów i firm, które mają już floty samochodów elektrycznych. My mamy środki i możliwości pozwalające na postawienie większej liczby stacji niż 300. Niezbędna jest jednak przychylność naszych partnerów.
Trzeba działać szybko. Mamy konflikt zbrojny tuż za polską granicą, wstrzymanie dostaw gazu i drożejące paliwo, to czas w którym powinniśmy pomyśleć o uniezależnieniu się od cen i dostępności ropy.
Jaki jest koszt tej inwestycji?
Nie chciałbym podawać dokładny wartości, jednak całościowy budżet przekracza deklarowane przez liderów polskiego rynku, kwoty.
Inwestycja składa się z kilku elementów (stacje ładowania, przyłącza, usługi – wraz z odbiorami UDT, a także koszty miesięczne jak dzierżawa gruntu, czy opłaty za energię). Koszty poszczególnej inwestycji będzie różny, dla różnych lokalizacji, mocy stacji oraz możliwości przyłącza.
Jakie korzyści przyniesie Państwu współpraca przy tej inwestycji z Boltem?
Synergia dwóch silnych europejskich graczy jest kluczowa. Bolt ma ogromne doświadczenie w zakresie zielonej mobilności miejskiej zdobyte na wielu rynkach. Eleport od lat buduje stacje i dostarcza usługę ładowania aut elektrycznych. Jako ciekawostkę, mogę zdradzić, że Eleport też miał swój carsharing, który po nawiązaniu współpracy z Boltem jest wygaszany.
Każdy z partnerów skupia się na tym, na czym zna się najlepiej. Bolt jako dostawca carsharingu w Estonii potrafi optymalnie rozlokować infrastrukturę w miastach, co z kolei nam – firmie Eleport – pozwoli zbudować optymalną i wydajną sieć. Jeżeli Bolt Drive podejmie decyzję, o wejściu na rynek polski, to zwiększenie wykorzystania naszych stacji, pozwoli nam rozwijać się jeszcze szybciej.
W których regionach Polski i w jakich dokładnie lokalizacjach zamierzają Państwo otworzyć swoje stacje?
Głównym celem Eleport i Bolt w krajach Europy Środkowo-Wschodniej jest zapewnienie zielonej mobilności w miastach. W pierwszej kolejności skupimy się na wszystkich dużych miastach.
W przeciwieństwie do obecnie panujących modeli biznesowych nie tylko galerie i centra handlowe są naszym głównym celem, dla nas ważne są wszystkie lokalizacje, gdzie można spędzić czas podczas ładowania, czyli restauracje z parkingami, hotele, centra kultury, kina.
Nie zapominamy też o „sypialniach miast”. Tam również chcemy uruchamiać stacje ładowania. Na ten moment finalizujemy już kilka kontraktów, ale też wciąż jesteśmy gotowi na dialog z firmami, które stawiają na rozwój floty elektrycznej. Dlatego, zachęcamy do kontaktu z nami wszystkich dysponujących interesującymi lokalizacjami . Chętnie porozmawiamy na temat współpracy i możliwości inwestycji.
Stacje mają być zasilane energią z odnawialnych źródeł, co nie jest standardem w Polsce, jeśli chodzi o takie punkty. Z jakich źródeł chcą Państwo pozyskiwać energię?
Prowadzimy rozmowy w zakresie zakupu zielonej energii do wszystkich naszych stacji ładowania. Należy jednak pamiętać, że czas budowy przyłącza jest długi – często przekracza 18 miesięcy. Dlatego w okresie przejściowym będziemy korzystali też z innych przyłączy, aby nasze stacje były dostępne dla klientów jak najszybciej. Docelowo chcemy móc zasilać wszystkie nasze stacje zieloną energią.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.