Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • FMCG
  • Mobilność
  • Budownictwo
  • Retail
  • Energia
  • Wege biznes
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ecommerce
  • Więcej
    • Moda
    • Gastronomia
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • FMCG
  • Mobilność
  • Budownictwo
  • Retail
  • Energia
  • Wege biznes
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ecommerce
  • Więcej
    • Moda
    • Gastronomia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • FMCG
  • Mobilność
  • Budownictwo
  • Retail
  • Energia
  • Wege biznes
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna Mobilność

Elektromobilność – czym jest i jak rozwija się w Polsce?

Pojazd elektryczny - gdzie jest najpopularniejszy oraz jak wygląda infrastruktura ładowania w naszym kraju?

przez Urszula Szewczyk
28 października 2021
7
Coraz więcej Polaków stawia na elektromobilność

Na polskich drogach pojawia się coraz więcej aut elektrycznych

Elektromobilność, określana także mianem e-mobility, to pojęcie, które obejmuje projektowanie, produkcję oraz użytkowanie różnych środków transportu napędzanych energią elektryczną. Jest to także określenie na infrastrukturę transportu elektrycznego oraz pozostałe zagadnienia związane z tzw. elektrykami, jak dopłaty czy regulacje prawne.

Mimo że elektromobilność kojarzy się przede wszystkim z samochodami elektrycznymi, to napęd elektryczny występuje także m.in. w pociągach, motorach, autobusach, rowerach czy hulajnogach. W przyszłości ma być wykorzystywany także na szeroką skalę w lotnictwie.

Podobne artykuły

Mobilna stacja tankowania wodoru – ORLEN uruchomił pierwszą w Krakowie

BMW przedstawiło w pełni elektryczne BMW iX1

NOXO. otwiera 100 ultraszybką stację ładowania

Premiera polskiego autobusu wodorowego – NesoBus od Grupy Polsat Plus i ZE PAK

„Postawiliśmy sobie bardzo ambitny cel” – mówi Janusz Grądzki, CEO Eleport, który wraz z Bolt ma wybudować 300 stacji ładowania

Elektromobilność – jak rozwija się w Polsce?

Tempo oraz kształt rozwoju elektromobilności w Polsce nadaje m.in. wprowadzony przez rząd w 2017r. Plan Rozwoju Elektromobilności. Umożliwił on kierowcom elektryków oraz firmom korzystanie z różnych instrumentów państwowego wsparcia, gwarantującego specjalne uprawnienia oraz dopłaty do aut.

Jedną z ważnych ustaw przygotowanych w ramach powyższego planu, jest ta z dnia 11 lipca 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 110). Dała ona kierowcom elektryków możliwość darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania, a także umożliwiła im poruszanie się buspasami.

Ponadto w ramach przyjętej przez rząd w październiku 2021 r. nowelizacji ustawy o elektromobilności każda gmina, niezależnie od wielkości, może tworzyć tzw. Strefy Czystego Transportu. Strefy Czystego Transportu to obszary w miastach, do których można wjechać np. tylko samochodami elektrycznymi.

Przeczytaj także: Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jest nowelizacja

Elektromobilność - jak jest definicja
Na rozwój elektromobilności w Polsce wpływa wiele czynników

Elektromobilność – ile samochodów elektrycznych jest zarejestrowanych w Polsce?

Według Licznika Elektromobilności stworzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych we wrześniu 2021 r., wynosiła 31 633. Prawie połowa z nich (15 255) to samochody w pełni elektryczne.

Popularność elektryków rośnie z roku na rok. Świadczy o tym fakt, że liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce tylko w ciągu 9 miesięcy 2021 r., czyli do września 2021 r., była o 120 proc. wyższa niż suma rejestracji takich aut w 2020 r.

Przeczytaj także: Coraz więcej elektryków w Polsce.

Elektromobilność na świecie

W 2020 r. na świecie poruszało się 10 mln samochodów elektrycznych, a liczba ich rejestracji w porównaniu do 2019 r. wzrosła o 41 procent. [1] W Europie najbardziej elektromobilnymi krajami są kraje skandynawskie. Wśród nich przoduje Norwegia, która zapowiedziała, że już w 2025 r. będzie sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne.

Jak wygląda infrastruktura stacji ładowania w Polsce?

Infrastruktura stacji ładowania w Polsce pod koniec września 2021r., składała się ze 1675 stacji. Dają one łącznie 3 262 punkty ładowania. Na tę liczbę składają się stacje dostępne dla wszystkich. Innymi słowy – do tej sumy nie wliczają się przydomowe stacje ładowania.

Jest to zdecydowanie niewysoki wynik w porównaniu z infrastrukturą u naszych zachodnich sąsiadów. Dla porównania w Niemczech dostępnych jest ponad 40 000 punktów ładowania.

Wśród ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce są także tzw. stacje dużej mocy, należące do Shell i Ionity. Moc, którą oferują wynosi 350kW, czyli siedmiokrotnie więcej od standardowych ładowarek samochodów elektrycznych. Przeliczając to na czas ładowania i zasięg, to 10 minut ładowania w stacji Shell i Ionity wystarczy do przejechania 100 km. Spółki zapowiedziały dalszą rozbudowę w Polsce stacji tego typu.

Infrastrukturę stacji szybkiego ładowania, tzw. Drive Booster, rozbudowują także m.in. E.ON i Volkswagen.  Są to stacje z własnym zintegrowanym systemem magazynowania energii. Naładowanie w nich auta o mocy do 150 kW (umożliwiające przejechanie ok. 200 km) zajmuje 15 minut. Na tych stacjach można ładować jednocześnie dwa pojazdy.

Użytkowanie aut elektrycznych wymaga rozbudowanej infrastruktury stacji szybkiego ładowania
Stacje szybkiego ładowania ion i Volkswagena

Z kolei Grupa Tauron zbudowała już infrastrukturę 100 stacji ładowania. Jest to jeden z filarów strategii „Zielony zwrot” spółki. W 2018 roku, podczas szczytu klimatycznego COP24, koncern otrzymał za te działania nagrodę Lidera Elektromobilności,

Elektromobilność a przydomowe stacje ładowania

Ładowanie samochodów elektrycznych możliwe jest także w przydomowych stacjach. Ich rozwój wspierany jest na kilka sposobów. Mają one być m.in. dofinansowywane w ramach programu „Mój Prąd 4.0”.

Dzięki programowi właściciele elektryków mogą zainwestować np. w carporty – czyli przydomowe wiaty do ładowania samochodów elektrycznych. Takie wiaty mają na dachu zainstalowane panele fotowoltaiczne, które pozyskują energię elektryczną z promieniowania słonecznego.

Ponadto przyjęta w październiku 2021 r. nowelizacja ustawy o elektromobilności umożliwia także zainstalowanie punktów poboru energii w wielorodzinnych budynkach.

Rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych wspierają inwestycje w carporty
Właściciele samochodów elektrycznych często wybierają carporty – przydomowe stacje ładowania aut. Na zdjęciu carport firmy SunSol

Które miasto w Polsce jest najbardziej elektromobilne?

Think-tank Polityka Insight oraz Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych przygotowały „Ranking Elektromobilnych Miast” w Polsce. Według rankingu najbardziej elektromobilnym miastem w Polsce okazała się Warszawa. Na drugim miejscu podium znalazły się Katowice, na trzecim zaś Rzeszów oraz Łódź. Miasta oceniano w trzech kategoriach: „polityka miejska”, „ułatwienia dla transportu indywidualnego” i „rozwiązania dla transportu zbiorowego”. Więcej na temat rankingu tutaj.

Zasięg samochodów elektrycznych

Zasięg aut elektrycznych w dużej mierze zależny jest od modelu i marki samochodu. Średnio wynosi on od 200 do 300 km. Największy deklarowany zasięg mają modele Tesli: Tesla Model S – 610 km, Tesla Model 3 – 560 km i Tesla Model X – 507 km.

Z kolei najdłuższy przejechany odcinek na jednym ładowaniu, przez samochód elektryczny na ogniwa wodorowe, wyniósł 1360 km. Taką odległość pokonała na kalifornijskich trasach Toyota Mirai, trafiając dzięki temu osiągnięciu, do księgi rekordów Guinessa.

Auta elektryczne mają coraz lepsze osiągi
Elektryczna Toyota Mirai pobiła rekord Guinessa

Elektromobilność a środowisko

Rozwój elektromobilności związany jest z koniecznością ochrony środowiska naturalnego, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i co za tym idzie zmniejszeniem zanieczyszczenia powietrza. Elektromobilność zdecydowanie jest przyszłością motoryzacji oraz wielu innych form mobilności. Volvo już teraz zapowiedziało, że od 2030 r. wszystkie samochody, które będą wyjeżdżały z fabryk firmy, będą samochodami elektrycznymi. Kawasaki z kolei od 2035 r, ma zamiar produkować wyłącznie elektryczne motory.

Niewątpliwą zaletą elektryków jest to, że nie emitują dwutlenku węgla i nie produkują hałasu. Pozytywnie wpływa to na stan i jakość powietrza oraz komfort życia, szczególnie mieszkańców miast.

Ekoproblemy elektryków

Samochody elektryczne nie są jednak w pełni ekologiczne. Problematyczną kwestią jest np. wydobycie litu, niezbędnego do produkcji baterii elektrycznych. Inną kwestią jest fakt, że ładowanie samochodów elektrycznych w Polsce odbywa się w dużej mierze energią elektryczną wytworzoną dzięki kopalniom węgla. Jako jedno z rozwiązań podaje się wykorzystanie zielonej energii oraz technologię wodorową.

Elektromobilność i nowe miejsca pracy

Rozwój elektromobilności może wpłynąć pozytywnie nie tylko na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego, ale także zwiększyć liczbę miejsc pracy. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Boston Consulting Group (BCG) do 2030 r. w optymistycznym wariancie rozwoju elektromobilności w Polsce, w przemyśle związanym z elektromobilnością może powstać 6 tys. miejsc pracy. Niezbędne do tego jednak jest wdrożenie instrumentów wspierających elektromobilność w Polsce, zarówno na poziomie produkcji, sprzedaży, jak i rozbudowy infrastruktury ładowania.

Elektryki na razie pozostają towarem luksusowym

Na wciąż niezbyt wysoki popyt na samochody elektryczne w Polsce, wpływa kilka czynników. Jednym z nich jest fakt, że cena samochodów elektrycznych nadal jest wyższa od samochodów spalinowych. Drugi to nadal za słabo rozwinięta infrastruktura ładowania. Sytuację te zmieniają rządowe programy dopłat do elektryków, a także stale rozwijające się sieć ładowania, a także zachęcanie użytkowników elektryków, za pomocą różnych instrumentów, do tworzenia własnych przydomowych stacji.

[1] https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: elektromobilność
ShareTweet

Podobne artykuły

Tauron wybuduje 200 stacji ładowania w 10 gminach
Mobilność

Tauron wybuduje 200 stacji ładowania w 10 gminach

Program „Mój elektryk”: ponad 100 wniosków klientów VW FS rozpatrzonych pozytywnie
Mobilność

Program „Mój elektryk”: ponad 100 wniosków klientów VW FS rozpatrzonych pozytywnie

Toyota sprzedała w Polsce ponad 2 000 hybrydowych Highlanderów
Mobilność

Toyota sprzedała w Polsce ponad 2 000 hybrydowych Highlanderów

„Rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania są stacje ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym” – mówi dr inż. Maciej Gis, PSPA
Mobilność

„Rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania są stacje ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym” – mówi dr inż. Maciej Gis, PSPA

Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy
Mobilność

Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy

BMW i7, elektryczna limuzyna marki BMW
Mobilność

BMW przedstawia luksusową elektryczną limuzynę – model BMW i7

Następny artykuł
Too Good To Go ratuje kokosowe cappuccino Starbucks

Too Good To Go ratuje kokosowe cappuccino Starbucks

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Columbus planuje budowę przemysłowego magazynu energii – jego wartość może sięgnąć 1 mld zł

Polacy potwierdzają, że zwracają większą uwagę na zużycie prądu – wynika z badania IBRiS

Selena Green Investments nabyła prawa do projektu farmy fotowoltaicznej

Grodno S.A. z dobrym wynikiem w I kwartale 2022 r.

Polska krajem z dużym potencjałem do produkcji biometanu

Spółki paliwowe zwiększają inwestycje w sektor OZE

Reklama
bio bee
Ekobiznes

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Biznes spożywczy – Food Moving Consumer Goods
  • Budownictwo
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • Finanse
  • Gastronomia
  • Kosmetyki
  • Mobilność
  • Moda
  • Retail
  • Wege biznes
  • Wywiady

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Biznes spożywczy – Food Moving Consumer Goods
  • Retail
  • Energia
  • Budownictwo
  • Mobilność
  • Wege biznes
  • Moda
  • Kosmetyki
  • Finanse
  • Ekologia w ecommerce
  • Gastronomia
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version