Samochody współdzielone, pojazdy elektryczne i co najmniej 3 różne usługi współdzielonego transportu w każdym mieście. To główne, ale nie wszystkie, założenia Strategii Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce. Pracuje nad nią Komitet ds. Nowej Mobilności PSPA, w skład którego liderzy rynku oferujący rozwiązania i usługi nowej, zrównoważonej mobilności.
W maju 2021 roku PSPA powołała do życia Komitet ds. Nowej Mobilności. Głównym celem jego funkcjonowania jest intensyfikacja działań na rzecz rozwoju nowych form mobilności w polskich miastach. Chodzi m.in. o współdzielenie pojazdów lub podróży, integrację systemów transportowych oraz popularyzację innowacyjnych rozwiązań w sektorze motoryzacji.
W skład Komitetu wchodzi obecnie 18 firm i organizacji oferujących rozwiązania i usługi nowej, zrównoważonej mobilności. Są to m.in. Arval Service Lease Polska, PANEK CarSharing, Uber Poland, 4Mobility, Vooom, Stowarzyszenie Mobilne Miasto, Mercedes-Benz Polska, KIA, Veolia i Hyundai Motor Poland.
Mobilność kojarzy się głównie z środkami transportu. W tym najczęściej z posiadaniem konwencjonalnego samochodu lub skorzystania z możliwości, jakie daje transport publiczny lub taxi. A dziś to już bardzo niepełny obraz. W dzisiejszych realiach mobilność to nie tylko środki transportu, ale także, a może przede wszystkim, usługi mobilności pozwalające skorzystać z łatwo dostępnego oraz dogodnego środka transportu, takie jak auto, rower, skuter czy hulajnoga – mówi Robert Antczak, Przewodniczący Komitetu ds. Nowej Mobilności, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.
Samochody współdzielone zmieniają ekologię
Potrzebę zmian w obszarze transportu determinują wyzwania, przed którymi stają dziś polskie miasta. Polski park pojazdów, jeden z największych w Europie, liczy obecnie ok. 19 mln sztuk. W ciągu ostatnich 10 lat w naszym kraju przybyło ponad 7 mln samochodów. Znaczną część z nich stanowią wysoko emisyjne pojazdy używane. Wg danych IBRM Samar, w sierpniu 2021 r. średni wiek importowanych do Polski samochodów wyniósł rekordowe 12 lat. To wszystko przekłada się na rosnące zatory drogowe, pogorszenie jakości powietrza oraz ograniczenie przestrzeni dla mieszkańców. Ponadto, stale rosnąca urbanizacja w obrębie dużych miast wpływa na coraz większe zagęszczenie w komunikacji miejskiej. Odpowiedzią na te wyzwania są m.in. usługi mobilności współdzielonej, oferujące bogatą ofertę różnego rodzaju pojazdów. Od rowerów i hulajnóg, poprzez skutery i kończąc na samochodach zarówno osobowych jak i dostawczych.
Samochody współdzielone zmieniają mentalność posiadania na używanie. To trend, który zaczął się kilka lat temu i ciągle się rozwija. W dużych miastach ludzie zauważyli, że posiadanie samochodu jest zbyt kosztowne i problemowe. Jesteśmy coraz bardziej wygodni, a samochody współdzielone czekają przy naszych ulicach. Takimi autami możemy przejechać się sami na krótsze lub dłuższe dystanse. Samochody współdzielone zmieniają też ekologię. Z 14 letnich diesli używanych przez 1 osobę, i to przez 5 proc. czasu w trakcie 24 godzin, zaczynamy używać aut ekologicznych, często hybrydowych lub elektrycznych, kilka razy na dobę przez wiele osób. To trend, którego już nie zatrzymamy – mówi Maciej Panek, Wiceprzewodniczący Komitetu ds. Nowej Mobilności, Prezes Panek.
Czym jest nowa mobilność?
Nowa mobilność w szeregu państw na całym świecie jest jednym z kluczowych trendów kształtujących sektor transportu, jednak mimo to pozostaje pojęciem, które w polskim prawie nie zostało zdefiniowane. Jedna z dotychczas podjętych uchwał Komitetu PSPA zawiera propozycję definicji Nowej Mobilności, która mogłaby znaleźć zastosowanie w polskim porządku legislacyjnym. Komitet przyjął definicję o następującym brzmieniu:
Nowa Mobilność to usługi transportu umożliwiające przemieszczanie się przy użyciu współdzielonych pojazdów w zorganizowanym systemie informatycznym, stanowiące uzupełnienie tradycyjnego transportu zbiorowego oraz realizujące ideę zrównoważonej mobilności.
Nowa Mobilność dotyczy w dużej mierze bardziej świadomego decydowania co do naszego sposobu przemieszczania się po mieście, a także, co już trudniejsze, o zmianie nawyków komunikacyjnych.
Kluczem jest tutaj efektywność systemu transportowego. Zarówno w odniesieniu do liczby wykorzystywanych pojazdów, jak również innych cennych zasobów uszczuplanych przez funkcje transportowe. Np. powierzchni przeznaczanych na parkowanie samochodów. Efektywność tę można zwiększyć na kilka sposobów, m.in. poprzez upowszechnianie współdzielonej mobilności, organizowanie w miejsce parkingów multimodalnych hubów mobilności oraz łączenie transportu zbiorowego ze współdzielonym na cyfrowych platformach typu MaaS (Mobility-as-a-Service) – mówi Adam Jędrzejewski, Wiceprzewodniczący Komitetu ds. Nowej Mobilności, Prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto.
Obszary kluczowe dla rozwoju
W ciągu najbliższych miesięcy prace Komitetu skupią się na opracowaniu projektu „Strategii Rozwoju Nowej Mobilności” do 2030 r. W ramach dotychczasowych prac wyznaczono sześć punktów, które będą stanowiły cele strategiczne projektu. Ponadto, w ramach prac Komitetu, zaproponowano szereg rozwiązań, które należy wdrożyć w obszarach kluczowych dla rozwoju nowej mobilności w Polsce.
Przeczytaj także: Jaka jest największa korzyść z elektromobilności zdaniem Polaków?
Założenia do dokumentu zakładają, że do 2030 r. liczba użytkowników współdzielonych środków transportu w Polsce sięgnie 10 mln, udział samochodów elektrycznych we flotach carsharingu wzrośnie do 50 proc., a w każdym ze 150 polskich miast będą dostępne minimum 3 usługi mobilności współdzielonej.
Ponadto, dążymy do tego, aby udział energii z OZE w zasilaniu elektrycznych flot współdzielonych zwiększył się do 85 proc., a na polskie drogi wyjechało co najmniej 100 tys. współdzielonych pojazdów samoobsługowych. Zmierzamy również do o liczby samochodów przypadających na 1000 mieszkańców do 500. W ramach Strategii powstanie szereg postulatów legislacyjnych, które mają się przyczynić do realizacji wyznaczonych celów. Co do zasady, Komitet Nowej Mobilności to struktura przeznaczona dla członków PSPA, jednak w obliczu wyzwania, które przed sobą stawiamy, do współpracy nad projektem Strategii zapraszamy wszystkie firmy z sektora nowej mobilności – dodaje Albert Kania, Koordynator Komitetu ds. Nowej Mobilności z ramienia PSPA.
Jak zapowiada PSPA, projekt Strategii zostanie poddany szerokim konsultacjom z administracją centralną i samorządową, biznesem i trzecim sektorem, a pierwsze wyniki prac powinny zostać ujawnione w połowie 2022 r.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.