Eksperci TRUE Initiative w tym samym czasie zbadali poziom zanieczyszczeń emitowany przez samochody w Warszawie i Brukseli. Oba miasta są porównywalnej wielkości. Od 2018 r. stolica Belgii ma jednak strefę czystego transportu i przepisy promujące bardziej ekologiczne pojazdy. Badania potwierdzają, że w efekcie samochody w Brukseli zanieczyszczają powietrze znacznie mniej niż te w Warszawie.
- Badanie TRUE Initiative porównało emisję zanieczyszczeń aut osobowych i dostawczych poruszających się po Warszawie i Brukseli.
- Średnie emisje pojazdów są wyższe w Warszawie – dla wszystkich rodzajów zanieczyszczeń.
- Do emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) najaktywniej przyczyniają się pojazdy dieslowe z certyfikatem Euro 4 (czyli wyprodukowane przed 2011 r.). Tlenki węgla (CO) i węglowodory (HC) emitują w znacznej mierze pojazdy benzynowe spełniające normy poniżej Euro 2 (pojazdy wyprodukowane przed 1997 r.).
- Taksówki w Warszawie mają średnio 7 lat, co jest górną dopuszczalną granicą w Brukseli.
Zbadano emisję zanieczyszczeń z pojazdów
Bruksela i Warszawa mają zasadniczą różnicę
Jest jednak istotna różnica między stolicami Polski i Belgii. Bruksela w 2018 r. wprowadziła strefę czystego transportu. To w praktyce oznacza ograniczenia w poruszaniu się po mieście dla najbardziej emisyjnych pojazdów. Regulacje w Brukseli obejmują zakaz wjazdu do poszczególnych stref i dzielnic dla pojazdów z silnikiem benzynowym wyprodukowanych po 1997 r., oraz pojazdów z silnikiem Diesla z 2005 r. lub starszych. Wprowadzone zostały również ograniczenia wiekowe dla taksówek.
Źródło: raport TRUE Initiative “Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”
Warszawa wypada znacznie gorzej
Źródło: raport TRUE Initiative “Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”
Inne przepisy dla diesla, inne dla benzyny
W Warszawie jeździmy znaczni starszymi samochodami
Brukselskie taksówki są młodsze
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.