Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – poinformowała w środę Kancelaria Prezydenta. W noweli znalazł się zapis dotyczący m.in. Stref Czystego Transportu.
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych została przyjęta przez Sejm w zeszły czwartek.
Kancelaria Prezydenta przypomina, że celem noweli jest ułatwienie i przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Polsce.
Ustawa wprowadza m.in. przepisy dotyczące zasad tworzenia Stref Czystego Transportu. Wbrew wcześniejszym spekulacjom samorządy będą miały możliwość, a nie obowiązek tworzenia obszarów, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy o największej emisji spalin. Nowela nie wprowadza ograniczeń co do wielkości stref, co oznacza, że mogą one obejmować nawet całą gminę. W ustawie znalazł się też zapis o prawie gmin do samodzielnego ustalenia grupy pojazdów, która będzie mieć prawo wjazdu na teren Strefy Czystego Transportu.
Zobacz też: Sejm dał zielone światło Strefom Czystego Transportu
Nie tylko Strefy Czystego Transportu
Kancelaria Prezydenta zwraca uwagę także na inne elementy noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
- określa procedurę mającą na celu instalację w budynkach wielorodzinnych punktów ładowania. Rozszerza uprawnienia inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) oraz Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) o możliwość przeprowadzania kontroli doraźnych, w przypadku podejrzenia wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników, z uwagi na awarie lub uszkodzenia powstałe w trakcie eksploatacji stacji oraz punktów ładowania;
- doprecyzowuje przepisy dotyczące stacji ładowania, które powinny podlegać kontrolom przeprowadzanym przez UDT, oraz definicję stacji ładowania;
- wprowadza obowiązek uzyskiwania indywidualnych kodów identyfikacyjnych dla operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawców usługi ładowania, operatorów stacji gazu ziemnego i operatorów stacji wodoru;
- doprecyzowuje zasady funkcjonowania rejestru Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA).
Ponadto, nowela wprowadza: przepisy dotyczące amortyzacji pojazdów niskoemisyjnych, pojęcia i regulacje mające na celu rozwój infrastruktury tankowania wodoru, a także możliwość udzielania wsparcia finansowego, w przypadku gdy przedsiębiorca nie kupuje pojazdu, a korzysta z leasingu.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem odrębnego terminu wejścia w życie części wskazanych w ustawie regulacji, z uwagi na fakt, iż wprowadzanie poszczególnych rozwiązań będzie stopniowe i zakończy się w 2028 roku.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.