Sejm przyjął w czwartek nowelizację Ustawy o elektromobilności. Znalazły się w niej zapisy dotyczące możliwości tworzenia przez samorządy tzw. Stref Czystego Transportu. Chodzi o obszary, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy o największej emisji spalin.
Wprowadzenie Stref Czystego Transportu coraz bliżej
Można pokusić się o stwierdzenie, że przyjęcie przez Sejm noweli Ustawy o elektromobilności kończy swoisty serial dotyczący tzw. Stref Czystego Transportu.
Jak już informowaliśmy, pierwotna koncepcja ustawy zakładała, że jeszcze w tym roku wejdzie w życie przepis, na mocy którego Strefy Czystego Transportu byłyby obowiązkowe w miastach o liczbie powyżej 100 tys. mieszkańców, w których główny inspektor ochrony środowiska stwierdzi średnie poziomy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu. Do tychże stref nie mogłyby wjeżdżać samochody zanieczyszczające powietrze. Bez przeszkód dostawałyby się natomiast do nich pojazdy elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym.
W pierwszej kolejności Strefy Czystego Transportu miały pojawić się w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu, miastach wskazanych przez Komisję Europejską jako najmocniej zanieczyszczone NO2. Miasta te miały mieć 1,5 roku na utworzenie stref.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Obowiązku jednak nie będzie
Ostatecznie jednak zdecydowano, że nowela da nie obowiązek, lecz możliwość poszczególnym samorządom tworzenia Stref Czystego Transportu. Ustawa nie przewiduje ograniczeń co do wielkości stref, co oznacza, że może ona obejmować nawet całą gminę, aczkolwiek gmina może wskazać też mniejszy obszar. W noweli znalazł się także zapis o prawie gmin do samodzielnego ustalenia grupy pojazdów, która będzie mieć prawo wjazdu do strefy.
Tworzenie Strefy nie jest obowiązkowe, a gmina będzie mogła zdecydować jakie pojazdy nie będą do niej wpuszczone na podstawie normy emisyjnej Euro lub typu paliwa. To ważne, bo nie każde miasto ma taki sam problem ze spalinami – komentuje Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. transportu.
Po wejściu w życie ustawy Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma przygotować rozporządzenie, które określi sposób oznakowania pojazdów. System oznakowania uwzględniać będzie klasę emisyjną EURO pojazdu i rocznik produkcji. Da to podstawę gminom do skutecznego egzekwowania zakazu wjazdu określonych przez gminę pojazdów.
Cieszę się, że wkrótce zacznie obowiązywać nowe prawo, które pozwoli wreszcie samorządom walczyć z emisją zanieczyszczeń pochodzących z silników samochodowych. Tym samym dołączamy do pozostałych państw unijnych, w których od lat obowiązują podobne przepisy – podkreśla Bartosz Piłat.
Debiut w Krakowie?
Gdzie pojawi się pierwsza Strefa Czystego Transportu? Według Piotra Siergieja, rzecznika Polskiego Alarmu Smogowego nie można wykluczyć, że będzie to dawna stolica Polski.
Wiemy, że w Krakowie prowadzone są analizy nad utworzeniem Strefy Czystego Transportu. Być może będzie to pierwsze miasto w Polsce z taka strefą – podkreśla Siergiej.
Mam nadzieję, że samorządy stolicy i innych aglomeracji jak najszybciej wdrożą na swoim terenie nowe regulacje. Dotychczas zasłaniali się brakiem odpowiednich przepisów. Czas powiedzieć „sprawdzam” – podsumowuje.
Polski Alarm Smogowy przypomina, że transport to jedno z dwóch najpoważniejszych źródeł zanieczyszczeń w polskich miastach. Badania wskazują na regularne przekroczenia norm dwutlenku azotu na obszarach większych ośrodków. Substancja ta łączona jest ze wzrostem przypadków astmy, udarów czy chorób układu nerwowego.
Zobacz też: Komentarz Ministerstwa Klimatu i Środowiska dot. Stref Czystego Transportu
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.