PepsiCo chce walczyć z plastikowymi odpadami. Od grudnia zmienia opakowania Pepsi i Mirindy na w 100 proc. wykonane z recyklingu. Pierwsze partie napojów rozlewane do butelek wykonanych całkowicie z przetworzonego plastiku (rPET) opuszczają właśnie zakłady produkcyjne w Michrowie i Żninie. Na sklepowych półkach pojawią się jeszcze w grudniu tego roku.
PepsiCo zamierza zmienić kolor. Tylko symbolicznie rzecz jasna – chodzi bowiem o bardziej ekologiczny charakter działalności. Mirinda pozostanie więc pomarańczowa, a Pepsi brązowa, tyle że zyskają nowe, przyjazne środowisku opakowania. Zmiana butelek wpisuje się w strategię PepsiCo pep+ (PepsiCo Positive), która zakłada kompleksową transformację działalności przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju. Pod koniec 2020 roku PepsiCo złożyło w Polsce deklarację dotyczącą dalszych inwestycji w zmianę procesu produkcyjnego i wdrożenie do produkcji butelek powstałych z przetworzonego plastiku (rPET). Od grudnia br. w butelkach w 100 proc. z recyklingu produkowane są wszystkie napoje Pepsi, Pepsi MAX oraz Mirinda. Wcześniej, bo od lipca 2020 roku, opakowanie to wprowadzono także dla marki Lipton Ice Tea.
Pod koniec ub. r. złożyliśmy istotną deklarację o dalszych inwestycjach w rozwój działań na rzecz środowiska poprzez produkcję butelek naszego flagowego napoju Pepsi, a także napoju Mirinda, z plastiku w całości pochodzącego z recyklingu. Wywiązując się z tego zobowiązania, z dumą możemy oświadczyć, że jesteśmy pierwszym tak dużym producentem napojów gazowanych w Polsce, który na większości portfolio przechodzi na butelki w 100% produkowane z rPET – mówi Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska.
Nawet 40 proc. mniej CO2
Nowa butelka rPET powstaje ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki. Następnie plastik jest poddawany segregacji, przetwarzany w granulat, a ten we włókno poliestrowe. Z tego ostatniego można wytworzyć wiele różnych produktów, w tym nowe opakowania napojów. W ten sposób można skutecznie zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia i jednocześnie obniżyć poziom emisji CO2. PepsiCo szacuje, że wprowadzenie butelek w 100 proc. wykonanych z rPET obniży emisję gazów cieplarnianych w Europie nawet o ok. 40 proc. w przeliczeniu na jedną butelkę.
To nie pierwszy krok PepsiCo w kierunku bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego, w którym opakowania przetwarzane są w obiegu zamkniętym. W październiku tego roku koncern wspólnie z firmą Nestlé Polska zainaugurował projekt ReFlex. Jest to pierwsze w Polsce przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych po elastycznych opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych, takich jak np. chipsy.
Nasze działania wpisują się w nową rzeczywistość biznesową, w której konsumenci coraz częściej interesują się przyszłością planety i jej mieszkańców. Większość z nich wskazuje, że nie ma już czasu na dalsze dyskusje i należy zacząć działać. Jako PepsiCo mamy świadomość naszej odpowiedzialności za zrównoważony system żywnościowy, dlatego zależy nam, aby mieć jeszcze większy pozytywny wpływ na środowisko. Z tego właśnie powodu kładziemy nacisk na poszukiwanie rozwiązań eliminujących kluczowe czynniki emisji gazów cieplarnianych – dodaje Michał Jaszczyk.
Transformacja opakowaniowa w duchu eko
W ramach zobowiązania PepsiCo przyjętego w tym roku firma dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej do roku 2040, czyli o dekadę wcześniej niż zakładają zapisy porozumienia paryskiego. PepsiCo zobowiązało się ponadto do przyspieszenia wysiłków na rzecz realizacji naukowo potwierdzonego celu klimatycznego, dążąc do redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu o ponad 40 proc. w ujęciu bezwzględnym do roku 2030.
Przeczytaj także: PepsiCo i Auchan stawiają automat do recyklingu
Polska znajduje się wśród 11 krajów europejskich, które przeszły lub w najbliższym czasie przejdą na produkcję napojów Pepsi w butelkach wykonanych w 100 proc. z plastiku przetworzonego. Pozostałe rynki to Hiszpania i Niemcy, gdzie już doszło do wdrożenia nowych opakowań, a także Grecja i Rumunia, gdzie do zmiany dojdzie przed końcem 2021 roku. Do transformacji opakowaniowej w 2022 roku dołączą Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Wielka Brytania, Irlandia oraz Luksemburg.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.