W Krakowie ruszyły badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru. Dzięki uzyskanym danym okaże się, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń w mieście.
Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego rozpoczęły badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru 29 listopada. Pomiary potrwają dwa tygodnie. W tym okresie zbadana zostanie emisji z ok. 100 tys. samochodów.
Pierwsze miasto w Polsce
Urządzenia sprawdzające zanieczyszczenia z pojazdów przez najbliższe dni będą ustawione w następujących lokalizacjach: ul. Babińskiego, Al. 29 Listopada, ul. Andersa, ul. Zakopiańska, ul. Grzegórzecka, ul. Nawojki, ul. Prądnicka, ul. Kocmyrzowska, ul. Dunikowskiego, ul. Warszawska, ul. Pawia, ul. Dietla, ul. Wielopole.
Polski Alarm Smogowy przypomina, że to już drugie tego rodzaju badania w dawnej stolicy Polski. Pierwsze przeprowadził w czerwcu 2019 roku Zarząd Transportu Publicznego.
Obecne badania realizowane są dzięki wsparciu unijnemu, w ramach projektu CARES (City Air Remote Emission Testing). Kraków – jak zauważa Polski Alarm Smogowy – to pierwsze miasto w Polsce, które zdecydowało się na badanie emisji spalin metodą zdalnego pomiaru. Podobny krok poczyniły dotychczas m.in. Paryż, Londyn czy Bruksela.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Czego dowiemy się z pomiarów?
Dzięki badaniom okaże się, jak wygląda aktualny stan pojazdów poruszających się po krakowskich ulicach. Znany będzie ich średni wiek, a także to ile z nich posiada silniki benzynowe, a ile to diesle. Ponadto mieszkańcy zyskają informację odnośnie tego, ile ile samochodów z poszczególnych klas Euro porusza się po Krakowie i jaka jest emisja takich zanieczyszczeń jak: tlenki azotu, pyły, tlenek węgla czy dwutlenek węgla.
Uzyskane dane odpowiedzą na pytanie, o to, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń i mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza.
Co dalej? Jak podkreśla Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego, kolejnym krokiem podjętym przez Kraków musi być ograniczenie ruchu samochodów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń, szczególnie pyłów i tlenków azotu.
„Największym problemem starsze diesle”
– Już niedługo miasta powinny otrzymać możliwość wyznaczania stref, do których nie będą miały wjazdu najbardziej trujące auta. Z poprzednich badań wiemy, że największym problemem są starsze diesle – to te samochody mają najwyższą emisję pyłów i tlenków azotu. Obecne badania pozwolą nam odpowiedzieć na pytanie jak dużo takich samochodów wciąż porusza się po mieście, znacząco przyczyniając się do zanieczyszczenia powietrza – podkreśla Dworakowska.
O tym jak starsze diesle mają fatalny wpływ na jakość powietrza wskazują niedawne badania Krakowskiego Alarmu Smogowego. Na 88 przebadanych punktów w aż 52 stężenie dwutlenku azotu było zbyt wysokie. Do wysokich stężeń dwutlenku azotu w największym stopniu przyczynia się ruch samochodowy, w tym przede wszystkim starsze diesle.
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie przypomina, że w związku z nowelizacją Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych (przyjętej pod koniec ubiegłego tygodnia przez Sejm) Wojewódzki Program Ochrony Powietrza nakłada na miasto obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu wewnątrz drugiej obwodnicy. Przygotowanie takiej strefy będzie łatwiejsze dzięki prowadzonym właśnie pomiarom.
Będziemy mogli porównać jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się struktura floty samochodów poruszających się po krakowskich ulicach. Tak, aby przekazać dane mieszkańcom i wspólnie ustalić jaką strefę przyjąć by poprawić jakość powietrza, którym oddychamy – tłumaczy cytowany w komunikacie Polskiego Alarmu Smogowego dyrektor krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego.
Zobacz też: Sejm dał zielone światło Strefom Czystego Transportu
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.