Airbus i Rolls-Royce przeprowadziły pierwsze na świecie testy użycia wyłącznie zrównoważonego paliwa podczas lotu. Próbie poddano samolot Airbus 350. Zespół badawczy uważa, że wyniki są obiecujące i zamierza doprowadzić do jak najszybszej certyfikacji użycia tylko przyjaznego środowisku paliwa SAF.
Obecnie samoloty mogą latać wyłącznie na mieszance paliw: 50 proc. SAF i 50 proc. konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Airbus chce jednak doprowadzić do jak najszybszego zatwierdzenia 100 proc. użycia paliwa zrównoważonego. Dlaczego? W październiku, podczas 77. Walnego Zgromadzenia Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (ang. International Air Transport Association, IATA), wyznaczono rok 2050 jako moment osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto dla przemysłu lotniczego. Airbus zamierza natomiast osiągnąć ten cel znacznie szybciej, uważając 2050 rok za termin zbyt odległy.
Testy w powietrzu…
Na początku 2021 roku Airbus zainaugurował badanie ECLIF3. Oprócz tego koncernu bierze w nim udział Rolls-Royce, niemieckie centrum badawcze DLR i producent SAF Neste. Badanie ma na celu pierwsze na świecie mierzenie użycia paliwa zrównoważonego jednocześnie w obu silnikach komercyjnego samolotu pasażerskiego. Testom poddawany jest samolot Airbus A350 napędzany przez Rolls-Royce Trent Silniki XWB.
Przeczytaj także: Przemysł lotniczy neutralny klimatycznie?
W kwietniu A350 wykonał trzy loty nad Morzem Śródziemnym. Towarzyszył mu samolot DLR Falcon – dzięki temu możliwe było porównanie emisji podczas lotu na kerozynie, czyli nafcie lotniczej, oraz na hydroprzetworzonych estrach i kwasach tłuszczowych (HEFA) produkowanych przez Neste. Jesienią próby wznowiono stosując SAF i mieszankę paliwową HEFA/Jet A-1.
…i na ziemi
Badacze przeprowadzili także naziemne testy emisji w celu ilościowego określenia korzyści SAF dla lokalnej jakości powietrza. Odkryli wówczas, że SAF uwalnia mniej cząstek stałych niż konwencjonalna nafta lotnicza we wszystkich testowanych warunkach pracy silnika. Wskazuje to na możliwość zmniejszenia wpływu na klimat i poprawy jakości powietrza wokół lotnisk.
Te badania uzupełniają testy, które już przeprowadziliśmy na naszych silnikach, zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Nie wykazały one żadnych przeszkód inżynieryjnych, nasze silniki pracują na 100 proc. SAF. Jeśli mamy naprawdę dekarbonizować długodystansowe podróże lotnicze, 100 proc. SAF jest kluczowym elementem i jesteśmy zaangażowani we wspieranie certyfikacji tych usług – mówi Simon Burr, dyrektor ds. rozwoju produktów i technologii w firmie Rolls-Royce, Civil Aerospace.
Ponadto SAF ma niższą gęstość, ale wyższą zawartość energii na kilogram paliwa w porównaniu z konwencjonalną naftą. Co to oznacza? Oszczędność paliwa, dzięki mniejszemu spalaniu paliwa i mniejszej jego masie paliwa przy identycznym locie.
Obecnie zespół badawczy ECLIF3 analizuje dane z drugiej serii lotów. Rozpoczęły się one na początku listopada od lotu nad Morzem Śródziemnym, również w towarzystwie innego niż Airbus 350 samolotu.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.