Wdrożenie środków stymulujących elektromobilność może spowodować wzrost liczby miejsc pracy w branży motoryzacyjnej nawet o 6 tys. – wynika wynika z raportu Boston Consulting Group (BCG), przygotowanego we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA). Jeśli tak się nie stanie, trzeba się liczyć z negatywnymi scenariuszami.
Raport „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce. Zielone sektory przyszłości” zawiera scenariusze skutków transformacji sektora transportu w Polsce na rynku pracy do 2030 roku.
Analiza objęła szeroką grupę 26 branż podzielonych na 8 głównych obszarów i 31 grup zawodowych podzielonych na 5 kategorii:
- technologia,
- zaopatrzenie,
- działalność produkcyjna i usługowa,
- sprzedaż oraz pozostałe miejsca pracy.
Konsekwencje zmian dla blisko 400 tys. miejsc pracy
Wyjątkowość przeprowadzonej analizy wiąże się z faktem, że pod uwagę wzięto nie tylko kluczowe branże w obszarze motoryzacyjnym (producentów pojazdów, dostawców podzespołów związanych z silnikami spalinowymi, dostawców podzespołów niezależnych od źródła napędu, firmy zajmujące się serwisem pojazdów), ale także branże pokrewne (dostawców oprzyrządowania i usługodawców, producentów paliw i energii elektrycznej oraz dostawców paliw i infrastruktury ładowania, firmy recyklingowe) – podkreśla dr Kristian Kuhlmann, Partner w Boston Consulting Group (BCG).
W rezultacie raport obrazuje konsekwencje zmian w obszarze transportu dla łącznie 397 tys. miejsc pracy w Polsce – dodaje.
Autorzy raportu przeanalizowali sześć głównych trendów wpływających na zatrudnienie w polskiej branży motoryzacyjnej i sektorach pokrewnych:
- zmniejszenie wolumenu produkcji pojazdów,
- rozwój technologiczny,
- zmiany udziału rynkowego poszczególnych segmentów samochodów,
- wzrost wydajności produkcji
- migrację miejsc pracy.
W raporcie przedstawiono trzy scenariusze transformacji sektora transportu oraz jego wpływu na rynek pracy w Polsce.
Przeczytaj także: Ekologia – czym się zajmuje i co to jest?
Negatywny scenariusz
Wariant pesymistyczny zakłada, że administracja publiczna nie podejmie dodatkowych działań na rzecz rozwoju sektora elektromobilności. W tym wypadku, według prognoz, do 2030 roku w branżach objętych badaniem pozostanie 380 tys. miejsc pracy. To o 4 proc. mniej niż w 2020 roku.
Do redukcji zatrudnienia przyczyni się zmniejszenie produkcji w branży motoryzacyjnej (o tysiąc miejsc pracy), offshoring (o 25 tys. miejsc pracy) czy wzrost wydajności produkcyjnej związany z cyfryzacją i autonomizacją (o 28 tys. miejsc pracy).
Zwiększone wykorzystanie materiałów przy produkcji pojazdów poskutkuje utworzeniem 36 tys. nowych wakatów, a rozwój technologiczny – 3 tys.
Rozwój elektromobilności przyczyni się do zmniejszenia zatrudniania o zaledwie 2 tys. stanowisk. Jednak ta stosunkowo niska liczba wiąże się z olbrzymimi zmianami w strukturze rynku pracy. Producenci samochodów i dostawcy związani z motoryzacją opartą na silnikach spalinowych mogą się spodziewać zmniejszenia zatrudnienia o 23 tys. osób. Jednocześnie popyt na produkty i usługi związane z sektorem e-mobility, w tym akumulatory litowo-jonowe i infrastrukturę ładowania – będzie sprzyjać utworzeniu 21 tys. nowych miejsc pracy – komentuje Kristian Kuhlmann.
Jakie należy podjąć działania?
Twórcy raportu podkreślają, że już teraz możliwe jest wdrożenie zmian, które przyczynią się nie tylko do ograniczenia niepożądanych skutków transformacji na rynek pracy, ale wręcz doprowadzą do wzrostu zatrudnienia.
Działania w tym zakresie powinny podjąć rządzący, jak również firmy i sami pracownicy.
Organy administracji publicznej muszą m.in. opracować przekrojowe prognozy dotyczące zatrudnienia w całej gospodarce z uwzględnieniem zaawansowanych modeli podaży i popytu. Dodatkowo, zdefiniowanie nowych potrzeb w systemie edukacji i zmiany kwalifikacji oraz opracowanie programu zachęt może pomóc pracownikom w procesie przemian. Sektor publiczny powinien ponadto kreować nowe platformy kariery i zatrudnienia, które umożliwią pracownikom szybszy i łatwiejszy dostęp do nowych miejsc pracy i szkoleń – podkreśla Kristian Kuhlmann.
Firmom działającym w branży motoryzacyjnej autorzy raportu rekomendują m.in. opracowanie strategicznych planów zatrudnienia. Powinny one obejmować mapowanie umiejętności i zaawansowane modele podaży i popytu. Ponadto przedsiębiorstwa powinny opracować nowe strategie rekrutacji i utrzymania pracowników, które pozwolą im zatrzymać na konkurencyjnym rynku osoby najbardziej utalentowane i najlepiej dopasowane do zmian. W raporcie podkreślono również, że niezbędne jest wdrożenie instrumentów sprzyjających dokształcaniu się pracowników.
Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest i jak się rozwija w Polsce?
Jest i optymistyczny scenariusz
Autorzy raportu „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce. Zielone sektory przyszłości” podkreślają, że intensyfikacja działań na rzecz szybszego rozwoju elektromobilności może nie tylko złagodzić niepożądane skutki przemian, ale przynieść pozytywne skutki dla rynku pracy w Polsce.
W prognozowanym w raporcie optymistycznym scenariuszu liczba miejsc pracy w sektorze motoryzacyjnym może zwiększyć się nawet o 6 tys.
Kluczem do zrealizowania pozytywnych wariantów jest wdrożenie przez administrację publiczną i branżę takich instrumentów, które skoncentrują się na wspieraniu sprzedaży i produkcji pojazdów elektrycznych oraz rozbudowie infrastruktury ładowania. W scenariuszu bazowym transformacja sektora motoryzacyjnego ograniczy redukcję miejsc pracy o 5 tys., zaś w scenariuszu optymistycznym możliwe będzie zwiększenie zatrudnienia nawet o 6 tys. nowych stanowisk – podsumowuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Zobacz też: Energia odnawialna generuje nowe miejsca pracy
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.