Dzięki wsparciu NFOŚiGW Świdnica (woj. dolnośląskie) wzbogaci się o tabor 6 nowych autobusów elektrycznych. Zainwestuje też w budowę infrastruktury do ich ładowania. Oczekiwany efekt inwestycji to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i poprawa jakości powietrza.
Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera w ostatnich latach rozpędu, głównie dzięki finansowaniu ze środków publicznych. Rządowe programy wsparcia, nad założeniami których pracowaliśmy w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mają na celu upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu publicznego. Ogromnie się cieszę, że Świdnica, jako jedno z największych miast subregionu wałbrzyskiego, zrealizuje dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW zakup 6 autobusów eklektycznych wraz z infrastrukturą ładowania – podkreśla cytowany w komunikacie Ministerstwa Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska, wiceszef resortu.
Szczególny powód do zadowolenia będą mieć mieszkańcy Świdnicy ze względu na możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej, jak również w związku z poprawą jakości powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego to element realizacji programu Polski Ład, ogłoszonego przez Premiera Mateusza Morawieckiego – dodaje.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Wsparcie w większości z NFOŚiGW
Z informacji przekazanych przez resort klimatu i środowiska wynika, że całość inwestycji to koszt ok. 21 mln zł. W większości sfinansuje ją Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wsparcie z Funduszu wyniesie ponad 17 mln zł (12 mln zł dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny).
Przekazanie środków potwierdziło podpisanie 22 listopad br. stosownych umów w Świdnicy. W obecności Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska oraz Szymona Chojnowskiego, zastępcy prezydenta Świdnicy, podpisy na dokumentach złożyli: prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski oraz Zarząd MPK Świdnica Sp. z o.o. z prezesem Tomaszem Kurzawą.
W ramach projektu świdnickie MPK zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu – minimum 150 km. Będą także wyposażone w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego.
Projekt przewiduje również zakup i montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie miasta Świdnica beneficjent przewidział budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej.
Zobacz też: Szczecin otrzymał 6 mln zł dotacji na autobusy elektryczne
Efekty inwestycji
W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów.
Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. 8 elektryków (mechaników).
Oczekiwany efekt pojawienia się autobusów elektrycznych to zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.