Szczecin zakupi dwa przyjazne środowisku autobusy elektryczne. Umożliwi to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim.
Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin”. Jego pierwszą fazę stanowi nabycie przez dwóch autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ich zasilania i obsługi.
Jak podaje w komunikacie prasowym NFOŚiGW, będą to pojazdy nowe o mocy 145 kW. To autobusy niskopodłogowe i klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. W obu zasilanych z baterii autobusach (kategorii M3 – BEV: Batterry Electric Vehicle) znajdzie się co najmniej 120 miejsc pasażerskich, w tym minimum 35 siedzących.
Całkowita wartość projektu wynosi 12,3 mln zł. Należy jednak zauważyć, że kwalifikowany koszt realizacji inwestycji i związanych z nią zakupów to 8,8 mln zł. Zdecydowaną większość tej kwoty, bo ponad 6,1 mln zł, pokryje dotacja. Przekaże ją Szczecinowi NFOŚiGW, w ramach wdrażania wieloletniego programu priorytetowego pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stawia sobie za cel rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Polsce, bo sprzyja to zarówno poprawie jakości powietrza i życia mieszkańców, jak i rozwojowi gospodarczemu kraju – podkreśla Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.
Problem emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczania atmosfery szkodliwymi substancjami ze strony komunikacji miejskiej występuje szczególnie w dużych miastach, takich właśnie jak Szczecin, dlatego miasto otrzymało dofinansowanie na rozwój „zielonej” mobilności – dodaje.
„Szczecin potrzebuje ekologicznego taboru autobusowego”
W celu zasilania autobusów elektrycznych, szczeciński projekt przewiduje również budowę trzech stacji ładowania (każda ma mieć moc 400 kW). Będą one zlokalizowane przy ulicach: Kołłątaja, Kolumba i Owocowej.
Szczecin jako największe miasto na Pomorzu Zachodnim bardzo potrzebuje ekologicznego taboru autobusowego – podkreśla Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
Rządowy program elektryfikacji transportu publicznego wychodzi naprzeciw potrzebom miasta i jego mieszkańców, jest wyrazem troski o ludzi i środowisko – dodaje.
Efekty ekologiczne
Projekt ma przynieść wymierne efekty ekologiczne. Dzięki włączeniu do eksploatacji dwóch zeroemisyjnych autobusów nastąpi zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (123,03457 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (0,38955887 Mg/rok), a także ograniczenie emitowania do atmosfery pyłów PM10, czyli tych o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,0032059 Mg/rok).
Przewidywana data zakończenia projektu to koniec 2023 roku.
Zobacz też: Elektromobilność – czym jest i jak rozwija się w Polsce?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.