Fotowoltaika i wykorzystanie technologii kropek kwantowych, podłoga kinetyczna zamieniająca kroki w energię, kostka antysmogowa uzupełniona zieloną ścianą roślin pochłaniającą kurz i smog – to tylko niektóre z innowacyjnych rozwiązań zastosowanych w warszawskim lokalu. Od jego otwarcia udało się zredukować emisję CO2 o 7,7 tys. kg i zebrać ponad 45 tys. butelek. Po pozytywnych testach na Białołęce zainstalowano w ramach sieci dodatkowych 15 EKOmatów oraz 30 stacji napraw rowerów.
Sieć sklepów spożywczych Żabka testuje przyszłościowe rozwiązania przyjazne zarówno środowisku, jak i klientom. Jednym z takich „laboratoriów”, naszpikowanym innowacjami, jest otwarty blisko rok temu lokal na warszawskiej Białołęce. Wykorzystano w nim innowacyjne na skalę światową rozwiązania, takie jak kropka kwantowa i podłoga kinetyczna.
Zainstalowaliśmy w sklepie i w jego otoczeniu ok. 20 różnorodnych rozwiązań sprzyjających środowisku. Są to między innymi: pionierskie rozwiązania, takie jak podłoga kinetyczna czy szyby z kropkami kwantowymi pozyskujące energię z promieni słonecznych. Staraliśmy się również wyposażyć sklep w jak najbardziej ekologiczny sposób – wykorzystaliśmy w nim meble z recyklingu czy zbudowaliśmy ścianę z butelek z plastiku zebranych przez osoby pracujące przy tym projekcie. Jako pierwsi testujemy te rozwiązania nie tylko w handlu, ale i na świecie. Liczymy, że sklep, który już wcześniej był chętnie odwiedzany przez okolicznych mieszkańców, teraz dodatkowo zasieje w nich ciekawość i zachęci do proekologicznych działań. Będą oni mogli nie tylko zobaczyć zastosowane w sklepie rozwiązania, ale także, jak w przypadku EKOmatu, stacji napraw rowerów czy ławki solarnej z nich skorzystać – mówi Adam Manikowski, Wiceprezes Zarządu firmy Żabka Polska.
Fotowoltaika – koszt, co to jest i jak działa? Przeczytasz tutaj.
Energia z zieleni
Energetyka węglowa emituje olbrzymie ilości dwutlenku węgla. Ta sama ilość energii ze słońca zostawia ok. 17 razy mniejszy ślad węglowy niż prąd z paliw kopalnych, dlatego prąd w Żabce na Białołęce pochodzi w 100 proc. z odnawialnych źródeł, a przede wszystkim z energii słonecznej oraz z farmy wiatrowej Wierzcholas. Na dachu sklepu zamontowano 40 paneli fotowoltaicznych.
Lokal korzysta ponadto z technologii kwantowej – kropki kwantowe są elementem sklepowych szyb. Dzięki nim można pozyskać energię słoneczną padającą na przezroczyste na pierwszy rzut oka, okna oraz w sposób naturalny oświetlić sklep. Żabka umożliwia też produkowanie przyjaznej środowisku energii swoim klientom, a to za sprawą podłogi kinetycznej. Wykorzystuje ona nowoczesną technologię płyt naciskowych, która zamienia każdy krok w energię elektryczną, która z kolei wspomaga zasilanie zainstalowanych w sklepie urządzeń.
Pozytywnie testy przeszły także zainstalowane w tym sklepie energooszczędne szafy mroźne, dające oszczędność ponad 30 proc. energii. W oparciu o te wyniki, Żabka podjęła decyzję o wprowadzeniu ich do sieci. Do końca tego roku zostanie zamontowanych 600 szt., a do końca 2022 roku sieć planuje, że będzie ich już w sklepach ponad 1 500.
Drugie życie wody i surowców
W 1980 roku w Polsce na osobę przypadało 2,5 tys. m sześć. wody zdatnej do picia, a w ostatnich latach poziom ten spadł nawet do 1,1 tys. m sześć. Oszczędzanie wody jest więc koniecznością, zarówno na poziomie indywidualnych konsumentów, jak i przemysłu. W lokalu na Białołęce zamontowano perlatory, pozwalające zmniejszyć zużycie wody nawet o 50 proc., pod budynkiem znajduje się natomiast 2200-litrowy zbiornik na deszczówkę. Dodatkowo, gdzie tylko to możliwe, woda w sklepie trafia do obiegu zamkniętego – gdy nie pada deszcz, to właśnie wodą deszczową ze zbiornika i ze sklepu podlewane są przysklepowe rośliny.
W Żabce zastosowano także ścianę do pomieszczenia technicznego z 1000 butelek PET po napojach (to aż 14 kg plastiku), zebranych przez projektantów sklepu. Również stojące w placówce meble i sufit mają ciekawą historię, wykonano je bowiem z materiałów recyklowanych przy ograniczaniu paliw kopalnych. Sam proces produkcji wykorzystuje odpady powstałe przy obróbce drewna w technologii, która wytwarza minimalną ilość dwutlenku węgla.
W sklepie są także inteligentne etykiety elektroniczne, tzw. cenówki, oraz inteligentne ekrany digital signage, będące cyfrowym odpowiednikiem dotychczas stosowanych plakatów. Oba rozwiązania zasilane są zieloną energią, a dodatkowo pozwalają na oszczędność papieru.
Przeczytaj także: Fotowoltaika – jaka jest opłacalność inwestycji?
Czyste powietrze
W ramach proekologicznych działań, Żabka chce także ograniczyć ilość pyłów i szkodliwych substancji, które trafiają do atmosfery. Wertykalny ogród sklepu produkuje tlen, pochłania szkodliwe związki z powietrza oraz kurz i do tego przepięknie wygląda. Rośliny rosną tuż przy parkingu i pochłaniają do 85 proc. spalin, które inaczej trafiłyby do atmosfery. Ułożona przed sklepem antysmogowa kostka brukowa natomiast posiada fotokatalityczną powierzchnię składającą się z nanocząsteczek dwutlenku tytanu. Kostka zmniejsza w okolicy stężenie tlenków azotu w powietrzu średnio o ok. 50 proc. w porównaniu z asfaltem.
Testy zaliczone pozytywnie
Od otwarcia placówki udało się zredukować emisję CO₂ o 7,7 tys. kg. Jest to równowartość CO₂ pochłanianego w ciągu roku przez około 1 110 drzew. W czasie kilku miesięcy funkcjonowania sklepu, razem z jego klientami, udało się zebrać już ponad 45 tys. butelek, które klienci wrzucili do ustawionego przed sklepem EKOmatu, pozwalając dać im „nowe życie”. Badanie konsumenckie przeprowadzone w sklepie potwierdza słuszność takich działań – 93 proc. ankietowanych klientów uważa, że placówka ta wyznacza trendy, a 96 proc. poleca ten sklep rodzinie oraz znajomym.
Do tej w ramach sieci podjęto decyzję o rozszerzeniu testów i zainstalowaniu dodatkowych 15 EKOmatów oraz 30 stacji napraw rowerów. Na ocenę pozostałych rozwiązań Żabka potrzebuje znacznie więcej czasu, chce bowiem porównać wyniki osiągnięte w różnych porach roku. Żabka nie wyklucza otwarcia kolejnych sklepów, w których w podobnej formule będzie testować i analizować kolejne rozwiązania, by móc je w następnym etapie implementować w większej skali.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.