99 – tyle wniosków wpłynęło do tej pory do NFOŚiGW w ramach programu dotacji na stacje ładowania elektryków i stacje wodoru. Chętni na dofinansowanie to głównie przedsiębiorstwa energetyczne i delaerzy samochodowi. Budżet programu to 870 mln zł.
24 grudnia 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z nią, właściciele lub zarządcy budynków niemieszkalnych, z którymi związane jest co najmniej 20 miejsc postojowych, mają obowiązek zainstalować do 1 stycznia 2025 r. co najmniej jeden punkt ładowania oraz infrastrukturę kanałową, aby umożliwić w dalszej perspektywie zainstalowanie kolejnych punktów ładowania. W wyniku nowelizacji budynki niemieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych muszą być projektowane i budowane z uwzględnieniem co najmniej jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej umożliwiającej docelowo zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych.
Dotacje na stacje ładowania
7 stycznia tego roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków w programie priorytetowym „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. W jego ramach można uzyskać dotację pokrywającą do 45 proc. kosztów inwestycji – mogą z niej skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Wnioski będą przyjmowane do 31 marca 2022 roku, chyba że środki przewidziane na ten cel wyczerpią się wcześniej. Chodzi o dotację pokrywającą Jak obecnie wygląda sytuacja?
Stacje ładowania do 150 kW w centrum zainteresowania
Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło 99 wniosków. Największym zainteresowaniem cieszy się nabór na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW. Jego budżet wynosi 315 mln zł, a wnioskodawca może uzyskać maksymalnie 63 mln zł. Chętnych, na ten moment, jest 61 podmiotów, głównie przedsiębiorstwa energetyczne, zarówno małe, jak i duże.
Najmniej wniosków natomiast wpłynęło w ramach naboru na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji wodoru z budżetem w wysokości 100 mln zł. O dotację stara się tylko jedno przedsiębiorstwo z sektora paliwowo-energetycznego.
Przeczytaj także: Czy w centrach handlowych będą musiały powstawać stacje ładowania?
W ramach programu, 7 stycznia otwarty został także nabór na budowę stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania. Budżet naboru to 70 mln zł, a maksymalna kwota, o jaką można się ubiegać to 14 mln zł. Do tej pory w jego ramach NFOŚiGW otrzymał 21 wniosków, głównie od dealerów samochodowych.
870 mln na 17 tys. stacji ładowania i 20 stacji wodoru
Do 21 stycznia NFOŚiGW przyjmował ponadto wnioski w ramach naboru na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW. Budżet w tym naborze wynosił 315 mln został, a wnioskodawca mógł się ubiegać o dotację w wysokości 63 mln zł. Zainteresowanych było 16 promiotów, wśród których dominowały przedsiębiorstwa energetyczne.
NFOŚiGW twierdzi, że dzięki programowi w całej Polsce powstanie sieć ponad 17 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodoru. Budżet programu wynosi 870 mln zł.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.