GreenWay chwali się udanym 2021 rokiem i ma ku temu dobre powody. W tym czasie potroił liczbę klientów i uruchomił 150 nowych stacji ładowania. Pobrane przez elektromobilnych 3000 MWh z sieci GreenWay w Polsce i na Słowacji to cztery razy więcej niż w poprzednim roku. Ta ilość energii przekłada się na bezemisyjne przejechanie przez kierowców łącznie ponad 16 mln km i uniknięcie emisji do atmosfery ponad 22 ton tlenków azotu i ponad 3,6 tysiąca ton dwutlenku węgla.
2021 rok był dla GreenWay intensywnym czasem. Spółka uruchomiła 150 nowych stacji ładowania: 117 w Polsce i 33 w Słowacji. W sumie dysponuje już 447 publicznymi stacjami ładowania, z których 323 znajduje się w Polsce, a 124 w Słowacji. Obecnie z infrastruktury ładowania ze znakiem GW w obu tych krajach korzysta łącznie już blisko 28 tysięcy klientów. To prawie trzy razy tyle, co pod koniec 2020 roku.
Po efektach minionego roku widzimy, że elektromobilność jest w fazie intensywnego wzrostu. Spodziewamy się, że również i na koniec bieżącego będziemy mogli pochwalić się podobnymi rekordami tym bardziej, że minie on pod znakiem programów wsparcia publicznego dla elektromobilności – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska – Z drugiej strony, musimy także pamiętać o barierach prawno-administracyjnych, które ograniczają rozbudowę sieci ładowania na przykład w obszarze budowy przyłączy do stacji przez OSD. Przed nami wiele wyzwań i cały czas mam poczucie, że to dopiero początek boomu na rynku związanego z rozwoju elektromobilności.
Rekordowy 2021 rok
W ubiegłym roku firmie przybyło 17 587 nowych, zarejestrowanych klientów, z czego 15 191 w Polsce i 2 396 na Słowacji. Dla porównania, pod koniec 2020 roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było niewiele ponad 10 tysięcy użytkowników. Wzrost zainteresowania publiczną infrastrukturą ładowania widać także w dynamice liczby sesji ładowania rok do roku. W 2021 roku wyniosła ona 190 282 sesji ładowania w całej sieci, z czego154 771w Polsce i 35 511 na Słowacji.
W kwietniu 2021 roku, równolegle z wejściem w życie e-taryfy dla elektromobilności, GreenWay Polska obniżył opłaty abonamentowe i zmienił ceny usług ładowania. E-taryfa pozwoliła bowiem na istotne obniżenie stałych stawek za dystrybucję energii na korzyść opłat powiązanych z rzeczywistym wykorzystaniem ładowarek. Umożliwiła także podniesienie ograniczonej do tej pory mocy 40 stacji DC do 50 kW.
Więcej zielonej energii
Samochód elektryczny jest tak ekologiczny, jak energia w jego baterii. Dlatego jednym ze strategicznych celów GreenWay jest zwiększanie liczby stacji ładowania zasilanych zieloną energią. Kamieniem milowym w jego realizacji była rozpoczęta w czerwcu ubiegłego roku współpraca z Polenergia Sprzedaż Sp z o.o., która w ramach oferty GoGreen oferuje zieloną energię w standardzie Energia 2051 z własnych OZE. Długoterminowym celem GreenWay jest całkowita transformacja sieci ładowania na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
W ubiegłym roku GreenWay wygrał największy jak dotąd przetarg branży elektromobilnej w Polsce przeprowadzony przez InPost. W jego wyniku dostarczy i zainstaluje w centrach logistycznych InPost stacje ładowania AC oraz DC i będzie się zajmować zarządzaniem ładowarkami i ich serwisem. W przyszłości stacje ładowania znajdą się także przy Paczkomatach® InPost.
Przeczytaj także: 2022 rok może przynieść przełom w polskiej elektromobilności
We współpracy z urzędem Miasta GreenWay postawił także miejskie ładowarki w Katowicach, rozpoczął współpracę z siecią Żabka (przejął w zarządzanie ładowarkę w ekologicznej “Żabce” w Warszawie) oraz zainstalował i uruchomił 12 nowych stacji ładowania na parkingach sklepów sieci IKEA.
Współpracując z międzynarodowym inwestorem i zarządcą parkingów Interparking, GreenWay zainstalował również 9 ładowarek na parkingu wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki. Punkty ładowania zostały włączone do ogólnodostępnej sieci ładowania GreenWay.
Ładowanie w trasie
W 2021 roku GreenWay zwiększył obecność swojej infrastruktury ładowania na Miejscach Odpoczynku Podróżnych. Spółka uruchomiła 6 szybkich stacji ładowania przy MOP-ach na autostradzie A4. Wyniki kolejnego ubiegłorocznego przetargu GDDKiA umożliwiają jej także budowę kolejnych dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 i ekspresówkach S7 oraz S3.
Elektromobilność w 2022
W 2022 roku firma zamierza nadal intensywnie rozbudowywać publiczną sieć ładowania i dostarczać kompleksowe rozwiązania dla klientów B2B. W planach GreenWay jest uruchomienie w tym roku około 150 nowych stacji ładowania.
GreenWay zmienia także standardy technologiczne. Wraz z nadejściem 2022 roku spółka odeszła od instalowania stacji ładowania o mocy 50 kW na rzecz urządzeń o mocy 100 i 150 kW. Firma będzie też stopniowo rezygnować ze standardu CHAdeMO. Tam, gdzie będzie taka możliwość, instalowane będą tylko urządzenia 2*CCS.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.