Na ulice Jaworzna wyjechał wodorowy Solaris Urbino. Na razie na próbę – PKM Jaworzno chce poznać możliwości związane z wykorzystaniem wodoru w transporcie miejskim. testy potrwają 4 tygodnie.
Ostatnie miesiące to kolejne doniesienia o miastach rezygnujących z autobusów wodorowych. Powód? Zbyt wysokie koszty eksploatacji. Władze Jaworzna najwyraźniej wydatków się nie boją, właśnie rozpoczęły bowiem testy Solaris Urbino 12 hydrogen u przewoźnika PKM Jaworzno.
Jazdy próbne 7 dni w tygodniu
Testy potrwają cztery tygodnie, od 2 do 31 marca. Zostały rozplanowane m. in. do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich w Jaworznie, łączących największe osiedla mieszkaniowe. Autobus będzie użytkowany przez cały dzień, 7 dni w tygodniu, i będzie kursował przede wszystkim na liniach nr 303 i 307. Do tankowania pojazdu wodorem operator transportu miejskiego w Jaworznie skorzysta z mobilnej stacji firmy AirProducts.
Z radością przyjąłem fakt, że możliwości tego supernowoczesnego pojazdu będą sprawdzane właśnie w Jaworznie, mieście stanowiącym świetny przykład skutecznego wdrażania e-mobilności w komunikacji zbiorowej. Testy potrwają cztery tygodnie, co pozwoli w sposób kompleksowy zapoznać się z możliwościami, jakie oferuje Urbino 12 hydrogen w codziennym ruchu miejskim. Przypomnijmy, że Jaworzno było prekursorem w elektryfikacji floty zarówno w Polsce, jak i na skalę europejską. Teraz ma szansę być liderem kolejnej zaawansowanej technologii w bezemisyjnym transporcie przyszłości: technologii wodorowej. Myślę, że w dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że wodór to jeden z kluczowych filarów transformacji transportu publicznego we współczesnym świecie – mówi Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i After Sales.
Podstawowym wyposażeniem wodorowych Urbino są ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW oraz pięć butli kompozytowych na wodór o łącznej pojemności 1560 l, umieszczonych na dachu pojazdu, a także dwa silniki elektryczne o mocy 125 kW każdy. Wodór, przechowywany w zbiornikach w postaci gazowej, trafia do ogniwa paliwowego, gdzie w wyniku reakcji połączenia wodoru z tlenem powstaje energia elektryczna, przekazywana do układu napędowego. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu 350 km, a jedynymi zostawianymi przez niego są ciepło i para wodna.
Dwie dekady współpracy
Współpraca PKM Jaworzno z Solaris Bus & Coach trwa nieprzerwanie od 21 lat. W charakterystycznych barwach przewoźnika kursowało dotychczas ponad 80 autobusów Urbino, z czego ponad połowa to bezemisyjne pojazdy elektryczne. Docelowo w 2022 roku spółka eksploatować będzie aż 50 sztuk autobusów elektrycznych.
Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych – mówi Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna.
Przeczytaj także: Autobusy wodorowe Solaris zadebiutują w stolicy Majorki
W poszukiwaniu efektywnych technologii
PKM Jaworzno chętnie wprowadza nowinki technologiczne. Bezgotówkowe systemy wnoszenia opłat za przejazdy, Wi-Fi czy gniazda USB w autobusach to już standard wyposażenia floty przewoźnika. Jeden elektrobus w Jaworznie pokonuje rocznie nawet 100 tys. km i realizuje zadania przewozowe wynoszące nawet 400 km dziennie.
Pierwszy autobus elektryczny w naszym przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta, jak Jaworzno, autobusami spalinowymi” – zauważył Zbigniew Nosal, Prezes PKM Jaworzno.
Celem testów jest wskazanie faktycznego zużycia wodoru w warunkach intensywnej eksploatacji z pasażerami oraz oszacowanie częstotliwości i czasu tankowania. Sprawdzone zostanie także zachowanie pojazdu w warunkach niskiej temperatury. Testy pokażą, czy technologia ta może zostać w przyszłości zastosowana jako kolejny etap rozwoju w pełni ekologicznego transportu publicznego.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.