Toyota Motor Europe (TME) rozpoczęła nowy, ekologiczny projekt logistyczny. Firma uruchomiła połączenie kolejowe przez tunel pod Kanałem La Manche do transportu nowych samochodów między centrami logistycznymi we Francji i Wielkiej Brytanii. Pozwoli to ograniczyć emisje CO2 europejskiej sieci logistycznej Toyoty o 10 proc.
Nowe samochody Toyota przewozi obecnie pociągami między centrami logistycznymi w Valenciennes i Toton przez najdłuższy tunel kolejowy w Europie, czyli słynny Channel Tunnel. Decyzja ta stanowi pierwszy etap planu dekarbonizacji operacji logistycznych Toyoty w całej Europie przez stopniowe ograniczanie transportu drogowego i zastępowanie go transportem kolejowym.
270 pociągów rocznie
Toyota Motor Europe, przy wsparciu partnerów logistycznych Getlink i CAT Group, początkowo będzie przewozić około 70 tys. samochodów rocznie. Przekłada się to na 270 kursów pociągów towarowych w ciągu roku. Hybrydowe Corolle produkowane w brytyjskiej fabryce TMUK w Derby są transportowane do Valenciennes, a Yaris Hybrid montowany we Francji jest dostarczany do centrum logistycznego w Toton.
Nowa inicjatywa pozwoli o 10 proc. ograniczyć emisje CO2 sieci logistycznej Toyota Motor Europe i skrócić czas trwania transportu średnio o 50 proc. Toyota jest obecnie jedynym producentem samochodów, który korzysta z Channel Tunnel do przewozu nowych samochodów.
Europejski program kolejowy Toyoty
Toyota zamierza do 2024 roku przenieść na tory znaczną część swoich głównych szlaków logistycznych, w ramach realizacji celu osiągnięcia przez firmę neutralności klimatycznej w Europie. Drugi etap programu rozpocznie się w kwietniu 2022 roku, kiedy centrum logistyczne w Valenciennes otrzyma połączenie kolejowe z czeskim Kolinem, gdzie są produkowane Yaris i nowe Aygo X.
Uruchomienie kolejowego połączenia między naszymi centrami logistycznymi we Francji i Wielkiej Brytanii to dla nas ważny krok. Staramy się stopniowo zmniejszać emisje dwutlenku węgla w naszej działalności, stawiając na innowacyjne, zrównoważone rozwiązania. Mamy ambitny plan zwiększenia wykorzystania kolei, co przyniesie dodatkowe korzyści klientom, dzięki skróceniu czasu realizacji dostaw – mówi Jean-Christophe Deville, dyrektor ds. transportu pojazdów w Toyota Motor Europe.
Przeczytaj także: Toyota opracowała strategię dla elektromobilności
Ogólnoeuropejska sieć połączeń kolejowych obejmie także ośrodki Toyoty we Włoszech, Hiszpanii i Turcji. Firma przewiduje, że po zakończeniu tej fazy ograniczy przewozy ciężarówkami o ponad 7 mln kilometrów rocznie, co przełoży się zarówno na niższe emisje z transportu jak i mniejsze wykorzystanie dróg publicznych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.