Toyota Motor Manufacturing Poland uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l. Został on zaprojektowany w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA. Silnik ten wraz z elektryczną przekładnią hybrydową, produkowaną również w Wałbrzychu, stanowi napęd hybrydowy Toyoty Yaris oraz Yaris Cross.
We wrześniu 2018 roku Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję pierwszego komponentu hybrydowego. Została nim elektryczna przekładnia hybrydowa do silników o pojemności 1,8 litra. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę ku elektromobilności. Od tego czasu Toyota w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych. W tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni oraz trzy linie silników TNGA. Dodatkowo, w przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej. Chodzi m.in. o start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2.
Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Ambitna strategia
W związku z tymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników w Wałbrzychu oraz ponad 600 osób w Jelczu-Laskowicach. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników. Poziom inwestycji w obu zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 mld złotych. Możliwości produkcyjne zwiększyły się natomiast o 76 proc. do 1,8 mln podzespołów rocznie. Dodatkowo, w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Jego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.
Przeczytaj także: Toyota zdradza strategię dla elektryków
W ramach najnowszej inwestycji Toyota wybudowała całkowicie nową halę produkcyjną silnika TNGA o powierzchni 10 tys. m. kw. Zainstalowała w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA. Dodatkowo, w hali Odlewni w zakładzie w Jelczu-Laskowicach rozbudowane zostały linie odlewnicze.
Przeczytaj także: Toyota gotowa, by sprzedawać w Europie tylko bezemisyjne auta
Inwestycje TMMP w technologię hybrydową stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 roku 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.
Architektura TNGA
Toyota New Global Architecture to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta oznacza wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, jak i układów napędowych do różnych modeli. Jej cechą charakterystyczną jest niżej położony środek ciężkości oraz sztywniejsze nadwozie samochodu. Przekłada się to na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy. Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych. Idzie za tym wyższa wydajność, modułowa konstrukcja linii umożliwiająca produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej. To także lepsza ergonomia pracy i mniejsza uciążliwość dla środowiska.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.