Naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wezmą pod lupę przyzwyczajenia komunikacyjne Polaków. Przyjrzą się też czynnikom, które wpływają na ich zmianę. Efektem badań ma być specjalny algorytm. Umożliwi on m.in. przewidywanie zachowań komunikacyjnych i ułatwi planowanie inwestycji drogowych czy wprowadzanie miejskich sieci rowerowych.
Co powoduje, że zamiast samochodu wybieramy komunikację miejską? Skąd tak duża popularność miejskich hulajnóg? Kto i dlaczego decyduje się na samochód elektryczny? Próbę odpowiedzi na tego rodzaju pytania podejmą naukowcy z Wydziału Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy pracują nad specjalnym algorytmem.
Jak rozwój techniczny wpływa na zmianę przyzwyczajeń
Punktem wyjścia do podjęcia prac nad narzędziem była pandemia, która spowodowała ogromne zmiany w przyzwyczajeniach komunikacyjnych Polaków. Część osób ograniczyła podróże, inni zaś zrezygnowali z przemieszczania się komunikacją miejską na rzecz innego środka transportu.
Zadaliśmy sobie pytanie, czy taką sytuację można było przewidzieć, wiedząc o zbliżającym się zagrożeniu – zastanawia się dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM, kierowniczka projektu.
Interesuje nas także, w jaki sposób na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych wpływa rozwój techniczny, np. dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Stąd pojawił się pomysł na projekt naukowy pt. „Algorytm monitorowania dynamiki zachowań komunikacyjnych w miejskich obszarach funkcjonalnych w aspekcie innowacji i zagrożeń”. Został on pozytywnie oceniony przez Narodowe Centrum Nauki i otrzymał finansowanie – dodaje.
W ramach projektu naukowcy planują przeprowadzić badania w sześciu tzw. miejskich obszarach funkcjonalnych. Obejmują one różnej wielkości miasta i tereny bezpośrednio z nim sąsiadujące. Chodzi o Łomżę, Suwałki, Elbląg, Włocławek, a także Olsztyn i Gdańsk.
Będziemy wraz z zespołem projektowym analizować przestrzeń miejską i monitorować, czy pojawiają się zagrożenia lub innowacyjne rozwiązania, a jeśli tak – w jaki sposób wpływają na zachowania podróżnych – podkreśla dr hab. inż. Dawidowicz.
Przykładowo, jeśli w jakimś miejscu powstanie stacja do ładowania samochodów elektrycznych lub parking park&ride, pomysłodawcy projektu sprawdzą, czy i w jaki sposób zmieni to decyzje komunikacyjne mieszkańców.
Zobacz także: Tauron uruchomił setną stację ładowania pojazdów elektrycznych
Powstaną mapy tematyczne i badania sondażowe
Monitoring zachowań mieszkańców miast będzie się odbywał poprzez wielowymiarową analizę przestrzenną (GIS), w tym: tworzenie map tematycznych oraz badania sondażowe z wykorzystaniem narzędzia geoinformacyjnego (GEOANKIETY). Użytkownicy na mapach wskażą swoje kierunki przemieszczania się: gdzie jeżdżą, skąd, jak często i czym. Na podstawie ich odpowiedzi oraz opinii wybranych ekspertów w obszarze transportowym naukowcy opracują wskaźniki, które wpływają na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych, w kontekście różnego rodzaju zagrożeń i innowacyjności.
Badania mają uwzględnić wszelkie możliwe w danym miejscu zagrożenia (np.: środowiskowe, klimatyczne, sanitarne czy te związane z możliwością ataków terrorystycznych). Jak również innowacje dotyczące np. ekologicznych środków transportu czy organizacji przestrzeni.
Algorytm wesprze w codziennej pracy m.in. osoby i jednostki zarządzające transportem i inwestycjami. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, gdy czasochłonna, kosztowna, długo planowana inwestycja kompletnie nie przystaje do potrzeb mieszkańców. Według dr hab. inż. Dawidowicz, takie sytuacje nie należą do rzadkości.
„Chcemy zautomatyzować monitoring przyzwyczajeń ludzi”
Dlatego chcemy zautomatyzować monitoring przyzwyczajeń ludzi i czynników na nie wpływających, a następnie opracować algorytm, który umożliwi przewidywanie zachowań komunikacyjnych i ułatwi planowanie inwestycji drogowych, budowy parkingów, wprowadzania miejskich sieci rowerowych czy innych rozwiązań transportowych. Będziemy wiedzieć, czy taka inwestycja ma sens i na ile pokrywa się z oczekiwaniami podróżnych – podsumowuje dr hab. inż. Dawidowicz.
Narzędzie ma również pozwolić odpowiedzieć na pytanie, w co warto zainwestować i jakie rozwiązanie wprowadzić, żeby wywołać określone zachowania. Czyli np. co zrobić i gdzie, aby ludzie przesiedli się do pojazdów komunikacji miejskiej, bądź zmienili samochód z benzynowego na elektryczny.
Aby pozyskać respondentów z różnych grup zawodowych i określonych terenów, naukowcy z Wydziału Geoinżynierii planują współpracę z jednostkami miejskimi i gminnymi zarządzającymi transportem i drogami. Natomiast w ocenie i opracowaniu siły wskaźników wezmą udział eksperci z całego świata, m.in. z Chin, Włoch, Wielkiej Brytanii, USA czy Niemiec.
Zobacz także: Czy w dużych miastach pojawią się Strefy Czystego Transportu? Pytamy ministerstwo
Projekt ma się zakończyć w połowie 2024 roku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.