Carrefour jako pierwszy we Francji zaczął oferować roślinne zamienniki mięsa w swoim tradycyjnym sklepie mięsnym. Sieć nawiązała współpracę z holenderską marką The Vegetarian Butcher, należącą do Unilever.
Francuzi kochają mięso, ale jedzą go coraz mniej. Jak pokazuje badanie, przeprowadzone przez stowarzyszenie ekologiczne Réseau Action Climat, jego spożycie w ciągu ostatnich trzech lat ograniczył prawie co drugi Francuz. Oczekuje się, że trend ten się utrzyma – 30 proc. respondentów twierdzi, że chce konsumować jeszcze mniej mięsa w ciągu najbliższych trzech lat. Wśród głównych czynników skłaniających Francuzów do wprowadzenia mniej mięsnej diety okazało się zdrowie (43 proc. ankietowanych), dobrostan zwierząt (36 proc.), cena mięsa (33 proc.) i negatywny wpływ jego produkcji na środowisko (33 proc.).
Wegańska restauracja z gwiazdką Michelin
Wegan jest we Francji relatywnie mało, a z pewnością znacznie mniej niż np. w USA. Nad Sekwaną stanowią oni zaledwie 1 proc. społeczeństwa, podczas gdy w USA już 5 proc. Jednak według francuskiego instytutu badawczego Xerfi sprzedaż produktów wegetariańskich i wegańskich w całym kraju rośnie. W latach 2019-2021 wzrost ten wynosił 17 proc. rok do roku. Prognozy mówią, że odsetek ten wzrośnie do wartości rynkowej prawie 700 mln dolarów. W 2021 roku restauracja Ona z siedzibą w Arès stała się pierwszą wegańską restauracją w kraju, która zdobyła gwiazdkę Michelin.
Odpowiedzią na rosnące zainteresowanie roślinną dietą ma być inicjatywa Carrefour. Na czym ona polega? Sieć postanowiła sprzedawać roślinne zamienniki mięsa na tej samej ladzie, w której oferuje tradycyjne produkty rzeźnicze.
Połączenie tych dwóch rodzajów produktów upraszcza zakupy klientom, którzy chcą przejść na weganizm. Drugim ważnym powodem jest to, że Carrefour jest pierwszym dużym sprzedawcą detalicznym, który sprzedaje te pyszne produkty, obecne już nawet w sieci Burger King – czytamy w mediach społecznościowych Carrefour.
Przeczytaj także: Roślinne zamienniki mięsa to szybko rosnący rynek
Sprzedawane tam wegańskie produkty pochodzą z holenderskiej wegańskiej marki The Vegetarian Butcher, należącej do Unilever. Ten wegański kącik w tradycyjnym dziale mięsnym jest częścią programu Carrefour #ActforFood, którego celem jest umożliwienie wszystkim zmiany nawyków żywieniowych.
Carrefour coraz bardziej wegański
Nie po raz pierwszy, zresztą, sieć dostrzegła potencjał produktów roślinnych na rynku europejskim. Informacja o współpracy z The Vegetarian Butcher pojawiła się zaledwie kilka tygodni po tym, jak Fundacja Carrefour przyznała granty kilku polskim start-upom roślinnym. Food Jack na bazie owoców chlebowca sprzedaje gotowe do spożycia wegańskie zestawy posiłków. Nielone to warzywny substytut mięsa mielonego zrobiony z soi, Yoush to pełnowartościowy, kompletny posiłek roślinny, a KuMin.Sys to startup technologiczny mający na celu ograniczenie marnowania żywności w całym łańcuchu dostaw.
W ostatnich miesiącach Carrefour poszerzył także ofertę marki Carrefour Veggie oraz został wyłącznym ogólnokrajowym dystrybutorem wegańskich produktów La Vie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.