Solaris podpisał pierwszy kontrakt na autobusy napędzane wodorem w Czechach. 20 tego rodzaju pojazdów kupi czeski przewoźnik Dopravní podnik města Ústí nad Labem.
Przedmiotem umowy są bezemisyjne autobusy wodorowe Urbino 12 hydrogen. W ciągu 8 lat obowiązywania umowy czeski przewoźnik może zamówić nawet do 20 tych pojazdów. Na dostarczenie zamówienia Solaris będzie miał 420 dni.
Przełomowy kontrakt
To pierwszy kontrakt dotyczący autobusów wodorowych w Czechach, jednak to nie pierwsza współpraca z tym miastem. Aktualnie transport publiczny realizuje tam 44 Solarisów z różnymi rodzajami napędów.
Na przestrzeni lat dostarczyliśmy do Czech już ponad 1200 pojazdów z różnymi napędami: diesla CNG oraz trolejbusy. Najnowszy kontrakt na dostawę nawet 20 autobusów wodorowych jest absolutnie przełomowy – gratuluję tym samym przewoźnikowi Dopravní podnik města Ústí nad Labem tej prestiżowej inwestycji. Patrząc na tempo rozwoju technologii wodorowej i rosnące zainteresowanie operatorów, każdego dnia nasza firma utwierdza się w przekonaniu, że jesteśmy na właściwej drodze we wspieraniu dekarbonizacji transportu publicznego – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris ds. Sprzedaży i After Sales.
Urbino 12 hydrogen to najbardziej zaawansowany technologicznie autobus firmy Solaris. Podstawą wyposażenia autobusów wodorowych będą dwa silniki elektryczne o mocy 125 kW każdy, ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW oraz pięć zbiorników kompozytowych na wodór o łącznej pojemności 1560 l. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Wodorowy Solaris wyposażony jest w stosunkowo niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power. Jej zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną.

Autobus wodorowy dla Czechów
Aby zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących, autobus zostanie wyposażony w system kontroli ciśnienia i temperatury w ogumieniu. Urbino 12 hydrogen dla Ústí nad Labem będą również posiadały system liczenia pasażerów i system dla pasażerów niedowidzących. Znajdą się w nim również gniazda USB przy każdym rzędzie siedzeń. W pojeździe wodorowym zastosowana zostanie klimatyzacja z pompą ciepła CO2.
Przeczytaj także: Solaris to nie tylko autobusy wodorowe
Aktualnie Solaris zakontraktował i dostarczył łącznie blisko 100 pojazdów Urbino 12 hydrogen. Firma podpisała umowy i kontrakty ramowe z przewoźnikami z Austrii, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch. Teraz do tego grona dołączają również Czechy.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.