Solaris Charging Park – tak nazywać się będzie pierwsza stacja ładowania elektryków Solarisa. Powstanie ona na terenie fabryki firmy w Bolechowie koło Poznania. Wyposażona w kilka różnych systemów ładowania oraz umożliwiająca dwukierunkowy przepływ energii, stacja ma być jedną z najnowocześniejszych w Europie.
Solaris intensywnie rozwija swoją bezemisyjną ofertę. Tylko w 2021 roku firma dostarczyła kilkaset autobusów elektrycznych do niemal 30 miast w Europie. To dla Solarisa obecnie priorytet i odpowiedź na potrzeby klientów – przyjazne środowisku pojazdy stanowią bowiem coraz bardziej istotną część realizowanych przez niego zamówień. Kolejny krok to budowa własnej stacji ładowania elektryków.
Pierwszy w Polsce park dwukierunkowy
Cały Charging Park obejmie powierzchnię 5 tys. m2. W jego zadaszonej części znajdą się 4 stanowiska dla pojazdów, główna ładowarka oraz pomieszczenie techniczne. Na dachu konstrukcji zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczna, dzięki której możliwe będzie lokalne wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Tuż obok zlokalizowane będą wysepki do ładowania typu plug-in. Nowa przestrzeń stanie się miejscem, gdzie odbywać się będą wszystkie procesy ładowania/rozładowywania oraz testy nowych technologii i funkcjonalności. Ponadto, będzie też służyć klientom – to tutaj odbywać się będą prezentacje innowacyjnych rozwiązań.
Przeczytaj także: Stacje ładowania elektryków w Polsce-jak wygląda sytuacja?
W Charging Parku zainstalowane zostaną systemy ładowania od trzech różnych dostawców. Pierwszym rozwiązaniem jest ładowarka z ośmioma punktami ładowań o mocy od 150 kW do 600 kW, którą można równocześnie ładować trzy pojazdy. System jest kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi na rynku konektorami, oferując możliwość podłączenia zarówno autobusu, jak i trolejbusu. Wspiera też funkcjonalność V2G, czyli dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Solaris Charging Park będzie pierwszym w Polsce parkiem dwukierunkowym i jednym z pierwszych tak innowacyjnych w całej Europie. Zastosowanie technologii Vehicle-to-Grid (V2G) to zupełna nowość, dzięki której możliwe będzie rozładowywanie autobusów w celach testowych oraz wykorzystywanie pojazdów jako mobilnych magazynów energii.
Stacja ładowania elektryków w 2022 roku
Na stacji zainstalowana zostanie również ładowarka czterowyjściowa o łącznej mocy 300 kW. Będzie posiadać dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony i pantograf odwrócony. Ponadto, funkcjonować będą też dwie niezależne ładowarki plug-in o mocy 150 kW każda z funkcją V2G. Centralny system zarządzania pozwoli monitorować i zdalnie sterować pracą całego Charging Parku. Zakończenie prac budowalnych Solaris planuje na koniec tego roku. Pełną operacyjność natomiast stacja ma osiągnąć w połowie 2022 roku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.