Do bezemisyjnej rodziny autobusów Solarisa właśnie dołączył nowy, 9-metrowy model Urbino 9 LE electric. To kolejny autobus elektryczny tej marki dedykowany zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych. Napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 220 kW, a energia potrzebna do jego działania magazynowana jest w czterech bateriach o łącznej pojemności do 352 kWh.
Pierwszy autobus elektryczny firmy Solaris miał swoją premierę w 2011 roku. Od tego czasu bezemisyjna flota koncernu wzbogaciła się o cztery generacje autobusów. Najmłodsze dziecko w rodzinie, będące następcą modelu Urbino 8,9, pokazano dziś, 30 września 2021 roku.
Przeczytaj także: Wrocław dostanie prawie 50 mln zł na elektryczne autobusy
Najmłodszy w rodzinie
Urbino 9 LE electric to 9-metrowy, niskowejściowy autobus klasy midi. Napędza go silnik elektryczny o mocy 220 kW. Energia potrzebna do jego działania magazynowana jest w czterech bateriach o łącznej pojemności do 352 kWh. Silnik chłodzony jest cieczą, a napęd przenoszony jest na drugą oś pojazdu. W premierowym modelu układ napędowy zasila energia pochodząca z baterii Solaris High Energy, czyli baterii o wyższej gęstości energii, które charakteryzują się większą pojemnością i ładowane są najczęściej nocą. Klienci najnowszego modelu będą mogli zdecydować się również na akumulatory Solaris High Power. Są one przeznaczone do szybkiego ładowania dużą mocą. Ładowanie może się odbywać poprzez złącze plug-in lub za pomocą dwóch rodzajów pantografów.
W ciągu 25 lat w Solarisie dokonał się niesamowity postęp. Zaczynaliśmy jako firma, która wprowadziła na polski rynek pierwsze niskopodłogowe autobusy (…) Rodzina Solarisa to tysiące autobusów elektrycznych, wodorowych i trolejbusów dostarczonych do klientów, które wnoszą realny wkład w proekologiczny transport w Europie. Naszym celem jest pomaganie miastom w dokonywaniu zielonej transformacji – mówi Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Na miejskie i podmiejskie drogi
Producent zapewnia, że ten dwuosiowy pojazd jest cichy i zwinny – sprawdzi się zarówno w ciasnej miejskiej przestrzeni, jak i na dalszych trasach. Nadaje się więc na autobus międzymiastowy. Model ten jest kolejną już, po Urbino 15 LE electric, propozycją w ofercie elektrycznej Solaris, która spełnia wymagania zarówno pierwszej, jak i drugiej klasy pojazdów. Urbino 9 LE electric jest relatywnie mały, ale bardzo przestronny. Wyposażony jest w 27 miejsc siedzących i jednorazowo może zabrać do 73 pasażerów (lub 60 w wersji podmiejskiej).
Zobacz także: Na śląskie drogi wyjadą autobusy napędzane wodorem
Pierwsze autobusy Urbino 9 LE electric już wkrótce wyjadą na europejskie drogi. Solaris podpisał bowiem kontrakty łącznie na 17 sztuk. W przyszłym roku, dzięki umowie z przewoźnikiem Società Autobus Servizi d’Area S.p.A, osiem autobusów trafi do włoskiego Bolzano. Pozostałe z zamówionych Urbino 9 LE electric pojawią się na ulicach polskich miast. Sześć pojazdów trafi do Żyrardowa, dwa do Cieszyna, a jeden do Zawiercia.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.