Polska Unia Mobilności Aktywnej zaapelowała niedawno o rozszerzenie programu „Mój elektryk” o rower elektryczny. Czy jest na to szansa? Redakcja Ekobiznes zwróciła się w tej sprawie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Przypomnijmy, że w lipcu br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Mój elektryk”.
Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
W ramach programu „Mój elektryk” można liczyć na 18,7 tys. zł dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego. W przypadku osób posiadających „Kartę Dużej Rodziny” dopłata może wynieść nawet 27 tys. zł. Maksymalna wartość pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł.
Planowo program „Mój elektryk” ma obowiązywać do 2025 roku.
W ostatnim czasie przedstawiciele Polskiej Unii Mobilności Aktywnej zaapelowali do rządzących o poszerzenie programu o rower elektryczny. Podkreślali, że fundusze na zakup jednośladów (szczególnie wspomaganych elektrycznie) zostały uruchomiane w wielu krajach europejskich jako programy rządowe i samorządowe.
Biorąc od uwagę silną branżę polskich producentów oraz korzyści wynikające ze zmiany nawyków transportowych obywateli – przesiadka z samochodu na rower wspomagany elektrycznie jest wyjątkowo korzystna i przyjemna, Polska Unia Mobilności Aktywnej jest orędownikiem stworzenia funduszu dopłat do rowerów, a w szczególności rowerów elektrycznych – mówił w rozmowie z Ekobiznes Rafał Glazik, Sekretarz Generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej.
Więcej: Elektryczny rower? Chętnie za dopłatą [BADANIE]
Ministerstwo: Będzie dofinansowanie na zakup motocykli
Co na to rządzący? Nasza redakcja zwróciła się w tej sprawie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Obecnie program „Mój Elektryk” jest dedykowany przede wszystkim dopłatom do zakupu samochodu elektrycznego kategorii M1, N1 i L przez osoby fizyczne, przedsiębiorców, jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty instytucjonalne – przypomina Wydział Komunikacji Medialnej resortu.
W dalszej części komentarza ministerstwo zdradza jednak, że planuje uruchomienie finansowego wsparcia także dla jednośladów, a konkretnie dla motocykli oraz motorowerów. Dofinansowanie miałoby wynieść do 30 proc. ceny takiego pojazdu, nie przekraczając jednak progu 4 tys. zł.
Co z rowerami elektrycznymi?
W celu jak najlepszego dostosowania się do potrzeb rynkowych na bieżąco analizujemy trendy e-mobility i ich adaptację konsumencką. W proponowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska inicjatywach staramy się korzystać z sukcesów regulacyjnych wypracowanych w pozostałych krajach Unii Europejskiej, dlatego pozostajemy otwarci na ewentualne rozszerzenie systemu wsparcia publicznego o dopłaty do rowerów elektrycznych i będziemy analizować tę kwestię – odpowiada nam resort.
Tymczasem, jak wynika z niedawnego „Badania Klimatu Rowerowego” przeprowadzonego przez Polską Unię Mobilności Aktywnej, blisko dwie trzecie Polaków gotowych jest na zmianę roweru na rower wspomagany elektrycznie, przy wysokości dopłaty do 50 proc. ceny zakupu.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.