Już wkrótce rozpocznie się ostatnia faza wdrażania programu „Mój elektryk”. Od 22 listopada o dofinansowanie do zakupu zeroemisyjnego auta będą mogły się starać samorządy, przedsiębiorstwa, fundacje i związki wyznaniowe. NFOŚiGW będzie przyjmować wnioski do końca września 2025 roku.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia ostatni komponent programu „Mój elektryk”. Dotychczas przyznawał jedynie dotacje dla osób fizycznych na zakup aut osobowych oraz dotacje do leasingu oraz najmu długookresowego. Aby rozszerzyć grono beneficjentów, Fundusz zwiększył budżet programu o 200 mln zł (w sumie do 700 mln zł). Środki te mają być przeznaczone na dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e przez podmioty niebędące osobami fizycznymi.
Dotacje do zakupu pojazdów zeroemisyjnych udzielane przedsiębiorcom i instytucjom wydatnie wpłyną na upowszechnienie w naszym kraju „zielonego” transportu. Wedle statystyk właśnie biznes i podmioty instytucjonalne są głównymi nabywcami nowych pojazdów dla swoich flot – zaznacza Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.
Finałowa faza programu „Mój elektryk”
Wsparcie polega na częściowej refundacji kosztu zakupu zeroemisyjnego auta do kwot określonych w programie „Mój elektryk”. Przedmiotem wsparcia mają być zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, a także pojazdy kategorii L o zeroemisyjnym napędzie (elektryczne lub wodorowe).
Dla osobowych „elektryków” przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub 27 tys. zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja będzie wyższa. W zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy – mówi Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Program „Mój elektryk” przewiduje możliwość dofinansowania zakupu samochodów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania albo wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych. Dotacją mogą być objęte tylko fabrycznie nowe pojazdy, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.
Więcej: Elektromobilność – czym jest i jak rozwija się w Polsce?
Wnioski o dofinansowanie zakupu elektryków można składać od 22 listopada 2021 roku do 30 września 2025 roku, o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet. O dofinansowanie mogą występować przedsiębiorstwa, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.