Fundacja ProKarton uruchomiła kampanię edukacyjną „Karton, naturalnie!”. Kampania promuje selektywną zbiórkę kartonów po płynnej żywności do żółtego pojemnika.
Funkcjonującą od dekady Fundację ProKarton założyli producenci materiałów opakowaniowych do mleka i soków. Fundacja prowadzi działania budujące ekologiczną świadomość Polaków, a także promuje innowacyjne rozwiązania opakowaniowe, jakimi są kartony do płynnej żywności.
Od listopada br. Fundacja ProKarton realizuje kampanię „Karton, naturalnie!”. Kampania promuje selektywną zbiórkę kartonów po płynnej żywności do żółtego pojemnika, przeznaczonego na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe.
Fundacja zwraca uwagę, że poprawna selektywna zbiórka pozwala na odzyskanie z zużytych opakowań cennych surowców wtórnych. W przypadku kartonów jest to celuloza, która stanowi ok. 75 proc. materiałów, z których są wykonane. Z odzyskanych w procesie recyklingu włókien można wytworzyć natomiast np. tekturę falistą i ręczniki papierowe.

Z niedawnych badań Fundacji ProKarton wynika, że nieco ponad połowa Polaków prawidłowo segreguje kartony po mleku i sokach, wrzucając je do żółtego pojemnika (12 proc. umieszcza je w kontenerze przeznaczonym na papier). Fundacja wskazuje jednak, że aby ten odsetek wzrósł konieczna jest dalsza edukacja ekologiczna.
Więcej: 3/4 Polaków segreguje odpady opakowaniowe [SONDAŻ]
Głównym elementem kampanii „Karton, naturalnie!” jest film edukacyjny, w którym w przystępnej formie przedstawiono najważniejsze informacje o kartonach do płynnej żywności.
„Jest jeszcze wiele do zrobienia”
Selektywna zbiórka i recykling odpadów są ważnym elementem budowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Wyniki naszego badania pokazały, że duża część naszego społeczeństwa – aż 77 proc. ankietowanych – segreguje odpady opakowaniowe. Ten wysoki odsetek cieszy, jesteśmy jednak świadomi, że wiele jest jeszcze do zrobienia – podkreśla Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Aby nadal budować świadomość społeczną, postanowiliśmy przygotować kampanię, w której m.in. promujemy selektywne zbieranie kartonów po płynnej żywności do żółtego pojemnika. Nowoczesna forma wideo pozwoliła nam zaprezentować najważniejsze informacje o tego typu opakowaniach w przystępny i atrakcyjny sposób – dodaje.
Segregacja będzie łatwiejsza?
Przypomnijmy, że problem Polaków z właściwą segregacją śmieci (w tym m.in. kartonów po płynnej żywności) dostrzegło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Wiceminister Jacek Ozdoba w rozmowie z PAP zapowiedział latem zeszłego roku prace nad przepisami, za sprawą których na opakowaniach produktów pojawił się jasna informacja, do którego pojemnika opakowanie bądź produkt powinny trafić.
Z informacji przekazanych kilka tygodni temu naszej redakcji przez resort wynika, że obowiązek oznakowania opakowań wejdzie w życie wraz z początkiem 2023 roku.
Zobacz też: Ekologia – czym się zajmuje i co to jest?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.