Przepisy uchwalonej niedawno nowelizacji Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych nakładają na samorządy możliwość tworzenia tzw. Stref Czystego Transportu. Plany uruchomienia takiej strefy w przyszłym roku ma Kraków.
Miasto zwraca uwagę w komunikacie prasowym, że niemożliwe jest osiągnięcie neutralności klimatycznej bez redukcji zanieczyszczeń komunikacyjnych. Owe zanieczyszczenia w największym stopniu emitują kilkunasto- i kilkudziesięcioletnie samochody. Z przytoczonych wyników badań, jakie Kraków przeprowadził dwa lata temu wynika, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to głównie kilkunastoletnie lub starsze diesle.
Remedium na ograniczenie ruchu starszych, kopcących pojazdów mają być tzw. Strefy Czystego Transportu. Możliwość ich tworzenia w poszczególnych samorządach daje uchwalona niedawno nowelizacja Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.
Wojewódzki Program Ochrony Powietrza nałożył na Kraków – w oparciu o wspomnianą nowelę – obowiązek stworzenia takiej strefy do 24 grudnia 2022 roku.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Konsultacje z mieszkańcami
Miasto podkreśla, że obecność Strefy Czystego Powietrza to nie zakaz poruszania się samochodem. Raczej zachęta do tego, by nie używać tych najbardziej zatruwających powietrze i najmniej ekologicznych.
Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu. Z przygotowanymi projektami będziemy chcieli wyjść do mieszkańców w ramach konsultacji. Pokażą nam one, jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian – czytamy w komunikacie zamieszczonym przez miasto.
Oczywiście, w ramach konsultacji mieszkańcy będą mogli zaproponować jak chcą, aby wyglądały najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć w jakim okresie czasu i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć. Wypracowany wariant zostanie przekazany Radzie Miasta Krakowa ze wszystkimi danymi i wnioskami. Tak, by zdecydowała ona poprzez uchwałę o ostatecznych zasadach Strefy – dodano.
Pozytywne przykłady
Miasto przypomina, że Strefy Czystego Transportu zostały wprowadzone już w ponad 250 miastach w Europie i przyniosły spore efekty. Przykładowo w Londynie po wprowadzeniu takiego rozwiązania zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40 proc. Z kolei w Berlinie podobne pomiary pokazały spadek zanieczyszczeń o 25 proc. dla dwutlenku azotu i 60 proc. dla pyłów.
Zobacz też: Sejm dał zielone światło Strefom Czystego Transportu
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.