Premiera modelu bZ4X to kamień milowy w rozwoju technologii zelektryfikowanych pojazdów Toyoty. To pierwszy model od początku opracowany jako samochód elektryczny na baterię. Elektryczny SUV bZ4X trafi do sprzedaży w Europie w 2022 roku.
Toyota bZ4X to przestronny, komfortowy SUV z nowym napędem na cztery koła, realizowanym przez dwa silniki elektryczne. Jest to pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV). Jest to także pierwszy samochód, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia.
Długo doskonalona bateria
Model bZ4X zasila nowa bateria litowo-jonowa. Toyota doskonaliła ją tak długo, aż osiągnęła trwałość na poziomie 90 proc. pojemności po 10 latach lub 240 tys. km przebiegu. Wydajność i żywotność baterii to efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, automatycznie uruchomiają się odpowiednie sterowniki. Toyota wprowadziła także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.
Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności. Oznacza to spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.
Przeczytaj także: Elektryczny samochód Toyoty z rekordem Guinnessa
Baterię można szybko naładować bez narażania na utratę jej żywotności. Naładowanie do poziomu 80 proc. można osiągnąć w 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która jeszcze bardziej poprawi wydajność tego procesu.
Elektryczny napęd na cztery koła
Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych. Sprawia on, że bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś.
System jest wyposażony w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków. Układ XMODE pozwala dostosować parametry samochodu do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).
W pełni ekologiczny elektryczny SUV
Ekologiczny charakter bZ4X nie ogranicza się do bezemisyjnego elektrycznego układu napędowego. W konstrukcji samochodu Toyota szeroko wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Ponadto, marka uruchomi program regeneracji, ponownego użycia i recyklingu akumulatorów. Celem firmy jest maksymalizacja cyklu życia komponentów i materiałów użytych w samochodzie.
Zasięg bZ4X na jednym ładowaniu można zwiększyć za pomocą opcjonalnego dachu z panelem fotowoltaicznym, który przetwarza energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że panel jest w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.