Elektromobilność cieszy się coraz większym zainteresowaniem Polaków. W sieci najgłośniej jest o Tesli, Mercedes EQC ma natomiast najlepsze oceny internautów. Jest też „ale” w postaci braku odpowiedniej infrastruktury. Premiera polskiego carportu firmy Sunsol ma się przyczynić do rozwoju sieci ładowania aut elektrycznych.
Według danych zebranych w polskim internecie przez SentiOne, od stycznia do września 2021 roku największą popularnością w sieci cieszyły się auta zaprojektowane przez koncern Elona Muska. Należąca do niego Tesla, w bieżącym roku wspominana była w toczących się w sieci dyskusjach najczęściej i odnotowano na jej temat ponad 129 tys. wzmianek. Na drugim miejscu znalazło się Audi e-tron z liczbą 13,2 tys. wzmianek (7,8 proc.), a podium zamknął Volkswagen id.3 (5,4 proc. i 9,1 tys. wzmianek). Na kolejnych pozycjach w zestawieniu pojawiły się Hyundai Kona (2,9 proc.), BMW i3 (2,3 proc.), Mazda mx-30 (1,9 proc.), Mercedes EQC (1,12 proc.), Jaguar i-pace (1,11 proc.) oraz Opel Corsa-e (0,5 proc.).
Więcej: 1360 km na jednym tankowaniu. Samochód elektryczny Toyoty ma rekord Guinnessa
SentiOne postanowiło także sprawdzić, jak dostępne w Polsce auta elektryczne postrzegane są przez internautów. Okazuje się, że tu największą ich przychylnością cieszy się Mercedes EQC, o którym odnotowano najwięcej, bo 16,1 proc. pozytywnych wzmianek. Biorąc pod uwagę ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek, najwięcej emocji budzi Mazda MX-30 Opel Corsa-e i wspomniany Mercedes EQC.
Brak wiat fotowoltaicznych
Zainteresowanie więc jest, i to całkiem spore. Niestety, nie przekłada się ono w pełni na realne decyzje zakupowe. Choć ilość elektryków na polskich drogach stale rośnie, eksperci nie mają wątpliwości: mogłaby ona rosnąć znacznie szybciej. W czym tkwi problem? Przede wszystkim w cenie „zielonych” aut, wciąż dużo wyższej niż samochodów spalinowych. Druga istotna kwestia to nie dość dobrze rozwinięta infrastruktura ładowania elektryków. Owszem, ona też się rozrasta, ale zdecydowanie zbyt wolno, by zaspokoić potrzeby potencjalnych kierowców. Według ostatnich danych, w I kwartale bieżącego roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych, w stosunku do roku 2020, wzrosła o zaledwie 5 proc., w Niemczech natomiast aż o 10 proc.
Łącznie w Polsce, według danych za sierpień 2021 opublikowanych przez PZPM i PSPA, dostępnych jest ponad 3 tys. punktów ładowania. U naszych zachodnich sąsiadów ich liczba sięgnęła już 40 tys. Biorąc pod uwagę duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, zdecydowaliśmy się na zaprojektowanie carportu, czyli fotowoltaicznej wiaty do ładowania elektrycznych aut, który od niedawna dostępny jest w naszej ofercie. Spełnia on wszelkie polskie wymagania prawne i wytrzymałościowe dotyczące konstrukcji – mówi Michał Kitkowski, prezes i założyciel SunSol.
Alternatywa dla PV na dachu
Podstawowa konstrukcja carportu od SunSol mieści 6 paneli fotowoltaicznych, których moc, w zależności od wybranego modelu modułów PV, wynosi ok. 400 Wp. Jest dostosowana zarówno do posadowienia na fundamencie, jak i bez niego. Można ją także poszerzać, tworząc większą zadaszoną przestrzeń do ładowania – jej moc i szybkość zależna jest od zastosowanej ładowarki, co daje klientom pełną dowolność i dobranie dla siebie odpowiedniego rozwiązania. Dla ich większego komfortu, cały elektryczny osprzęt – ładowarka oraz falownik – mogą być także wbudowane wewnątrz postumentu.
Rozwiązanie to sprawdzi się zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i biznesowych, gdyż można je dostosowywać do ich potrzeb. Podczas jego projektowania, uwzględnić można przyłączenie takich rozwiązań jak kompresor czy odkurzacz. Może on zatem stanowić zarówno rozwiązanie przydomowe, jak również np. przy stacji benzynowej lub salonie samochodowym – mówi Michał Kitkowski.
Carport ten może stanowić alternatywę dla przydomowej lub firmowej instalacji fotowoltaicznej, jeśli niemożliwe jest umieszczenie jej na dachu. Będzie on produkował energię zarówno na potrzeby ładowania aut, jak i codziennego funkcjonowania domu lub firmy.
Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest i jak się rozwija w Polsce?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.