Chcieli pokazać dobre praktyki korporacji, ale…nie wyszło. Zamiast tego badacze z New Climate Institute odkryli, że znaczna część firm wyolbrzymia swoje postępy w zakresie walki ze zmianami klimatu lub błędnie o nich informuje.
Świadomość ekologiczna konsumentów rośnie i coraz mocniej wpływa na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej korporacji stara się redukować swój negatywny wpływ na środowisko i mocno akcentuje te działania w kampaniach wizerunkowych. Badacze z New Climate Institute chcieli te pozytywne praktyki pokazać, niestety – ich research ujawnił raczej ekościemę.
Nie takie „zero netto” jak je malują
New Climate Institute opublikował właśnie raport Corporate Climate Responsibility Monitor, przygotowany we współpracy Carbon Market Watch. Ocenia on 25 dużych firm, działających w różnych sektorach i lokalizacjach geograficznych. Jego celem jest określenie przejrzystości i uczciwości głównych zobowiązań klimatycznych tych koncernów.
Co się okazało? Raport pokazał, że główne zobowiązania klimatyczne firm wymagają szczegółowej oceny i w większości przypadków nie można ich przyjąć za dobrą monetę. Większość przedsiębiorstw w rzeczywistości zobowiązuje się bowiem do zmniejszenia emisji średnio tylko o 40 proc., a nie o 100 proc, jak sugerują ich deklaracje „zero netto” i „neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla”. Główne zobowiązania zaledwie trzech z 25 firm – Maersk, Vodafone i Deutsche Telekom – wyraźnie mówią o głębokiej dekarbonizacji ponad 90 proc. emisji w całym łańcuchu wartości.
Przeczytaj także: Jak nie dać się nabrać na greenwashing?
Rozsądna uczciwość tylko w jednym przypadku
Tylko jedno zobowiązanie „zero netto”, wygłoszone przez Maersk, badacze ocenili jako „rozsądna uczciwość”. Trzy firmy, czyli Apple, Sony i Vodafone, otrzymały ocenę „umiarkowanej uczciwości”, dziesięć „niską”, dwanaście natomiast „bardzo niską”. Do wspomnianej dziesiątki należą: Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, IKEA, Vale, Volkswagen i Walmart. Najgorszą pozycję zajęły natomiast: Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E .ON SE, JBS, Nestlé, Novartis, Saint-Gobain i Unilever.
Wraz z rosnącą presją na firmy, aby działały w zakresie zmian klimatycznych, ich ambitnie brzmiące hasła zbyt często pozbawione są prawdziwej treści. Może to wprowadzać w błąd zarówno konsumentów, jak i organy regulacyjne, które odgrywają kluczową rolę w wyznaczaniu ich strategicznego kierunku. Nawet firmy, które radzą sobie stosunkowo dobrze, wyolbrzymiają swoje działania – mówi Thomas Day z NewClimate Institute.
Część firm poddanych badaniu nie zgadza się z niektórymi metodami zastosowanymi w raporcie.
Są i pozytywy
W raporcie znalazły się także pochwały. Badacze docenili fakt, że Google opracowuje innowacyjne narzędzia do pozyskiwania wysokiej jakości energii odnawialnej w czasie rzeczywistym. Podkreślili także, że Maersk i Deutsche Post inwestują w technologie dekarbonizacji dla transportu i logistyki. Oznacza to, że mimo dużej emisyjności, koncerny wciąż mają też ogromny potencjał przewodzenia w walce ze zmianami klimatu.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.