Pod koniec 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było łącznie 38 001 osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów elektrycznych – wynika z Licznika Elektromobilności. W zeszłym roku ich liczba zwiększyła się o 20 253 sztuk.
Uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Licznik Elektromobilności podał, że pod koniec grudnia ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 38 001 samochodów elektrycznych osobowych. 49 proc. z tych pojazdów (18 795 sztuk) to auta w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles), zaś pozostałe 51 proc. (19 206 sztuk) to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).
Pod koniec 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych 1657 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznych.
W ubiegłym roku liczba „elektryków” zwiększyła się o 20 253 sztuki, czyli o 93 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku.

Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest?
Rozwija się infrastruktura ładowania
Wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku funkcjonowały w naszym kraju 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), zaś 70 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu zeszłego roku uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów).
Za nami trudny rok 2021, w którym kryzys półprzewodnikowy spowodował bardzo duże zawirowania na rynku motoryzacyjnym. Ponieważ w pojazdach niskoemisyjnych ilość półprzewodników jest znacznie większa niż w pojazdach konwencjonalnych, tym bardziej cieszy, że rosną rejestracje samochodów z napędami alternatywnymi. W 2021 r. Polsce zarejestrowano ich ponad 34 proc.. Warto podkreślić, że od kilku miesięcy obserwujemy znaczny wzrost liczby rejestracji hybryd plug-in, które przy właściwej eksploatacji w czasie jazdy miejskiej mają zalety samochodu elektrycznego bateryjnego zaś poza miastem mają zasięgi porównywalne z samochodami konwencjonalnymi. Rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem, ale mimo tego, bieżący rok będzie czasem wytężonej pracy legislacyjnej, bo czeka nas wejście w życie kilkunastu dyrektyw i rozporządzeń, z których znaczna część będzie dotyczyła pojazdów niskoemisyjnych – komentuje Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Jaki 2022 rok?
Końcówka roku, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, zakończyła się mocnym akcentem. Biorąc pod uwagę dane z 12 miesięcy, w grudniu zarejestrowano prawie jedną piątą osobowych BEV i oddano do użytku 21 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania. Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w rok 2022 wchodzimy z dużą dawką optymizmu – mówi z kolei Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Mazur przypomina, że w 2021 roku wielomiesięczne starania branży przyniosły wymierne efekty w postaci optymalizacji szeregu przepisów prawnych regulujących obszar zeroemisyjnego transportu, w szczególności nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Za ukoronowanie dialogu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Mazur uznaje wdrożenie kompleksowego systemu wsparcia rynku e-mobility obejmującego jego najważniejsze komponenty. Chodzi m.in. o pojazdy elektryczne, stacje ładowania czy niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną.
To wszystko sprawia, że rok bieżący ma szansę stać się przełomowym okresem dla rozwoju elektromobilności w Polsce – podsumowuje Dyrektor Zarządzający PSPA.
Zobacz też: Popularny program nadawany z „elektryka”
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.