USA staną się kolejnym obok Japonii krajem, w którym Toyota będzie produkowała te kluczowe komponenty napędu wodorowego. Koncern ma za sobą kilka lat testów prototypowych ciężarówek na ogniwa paliwowe, w czasie których samochody przejechały tysiące kilometrów w kalifornijskich portach. Transportowały towary między statkami i centrami logistycznymi. Produkcja ogniw ma ruszyć w 2023 roku.
Technologia wodorowa to jeden z głównych kierunków rozwoju elektromobilności spod szyldu Toyoty. Do dziś japoński koncern wprowadził na rynek dwie generacje sedana Mirai, autobusy zasilane ogniwami paliwowymi oraz wodorowe generatory stacjonarne i dla jachtów. Teraz przyszła kolej na komercjalizację napędu na wodór w wielkogabarytowych ciężarówkach. W 2023 roku w fabryce Toyota Motor Manufacturing Kentucky powstanie linia produkcyjna zintegrowanych podwójnych zestawów ogniw paliwowych, przeznaczonych dla dużych ciężarówek. Zostaną one tak przygotowane, aby producenci pojazdów ciężarowych mogli je montować na już opracowanych platformach, na których obecnie produkują samochody z konwencjonalnymi silnikami diesla.
Wprowadzamy na rynek sprawdzony elektryczny napęd wodorowy do zupełnie nowej klasy seryjnych samochodów. Producenci dużych ciężarówek będą mogli kupić w pełni zintegrowany, sprawdzony elektryczny układ napędowy z ogniwami paliwowymi, dzięki czemu będą mogli zaoferować swoim klientom bezemisyjne ciężarówki o dużej ładowności – mówi Tetsuo Ogawa, prezydent i CEO Toyota Motor North America.
Ciche, szybkie i ekologiczne
Podwójne moduły ogniw paliwowych, czyli kluczowe komponenty elektrycznego napędu na wodór do ciężarówek, ważą około 635 kg i mają łączną moc 160 kW. Kompletny napęd składa się również z silników elektrycznych, wysokonapięciowej baterii, układu przeniesienia napędu i zbiorników wodoru.
Ogniwa paliwowe są niezbędne, jeśli chcemy stworzyć neutralną klimatycznie przyszłość. Ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe drugiej generacji mają ponad 300 mil zasięgu i mogą osiągać całkowitą masę z ładunkiem około 36 ton. Jednocześnie wykazują się świetnymi właściwościami jezdnymi, cichą pracą napędu i bezemisyjnością – mówi David Rosier, dyrektor ds. napędów w fabryce Toyota Kentucky.

Toyota realizuje podobne podejście na europejskim rynku, gdzie oferuje łatwy w montażu, uniwersalny moduł ogniw paliwowych drugiej generacji. Jest on przeznaczony dla producentów wodorowych pojazdów i urządzeń do wielu różnych zastosowań, takich jak ciężarówki, autobusy, pociągi, statki oraz generatory stacjonarne. Moduł o mocy 60 kW lub 80 kW jest wyposażony w systemy dostarczania powietrza i wodoru, system chłodzenia i jednostkę sterującą mocą.
Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest i jak się rozwija w Polsce?
Długofalowy projekt
Toyota rozpoczęła prace rozwojowe nad wodorowymi ciężarówkami w 2017 roku, kiedy prototypowy pojazd Project Portal rozpoczął pracę dla centrum logistycznego Toyoty w Porcie Long Beach w Kalifornii. Rok później firma zbudowała prototyp drugiej generacji, który również był testowany w tym samym porcie. W 2019 roku Toyota wraz z amerykańskim producentem Kenworth rozpoczęła produkcję 10 wodorowych ciężarówek na bazie modelu Kenworth T680s na zamówienie Portu Los Angeles. W lutym tego roku jeden z takich pojazdów wjechał na szczyt Pikes Peak w Kolorado, gdzie co roku rozgrywany jest słynny wyścig górski Pikes Peak International Hill Climb.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.