W ciągu pół roku od uruchomienia dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych w ramach programu „Mój elektryk” pozytywnie rozpatrzono ponad 1000 wniosków. Łączna wartość przyznanych dotacji to ponad 33,7 mln zł – informuje Bank Ochrony Środowiska.
„Mój elektryk” ma ograniczyć zanieczyszczenie powietrza
Celem programu priorytetowego „Mój elektryk” jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki. Pierwszą z nich jest dotacja na zakup pojazdów obsługiwana bezpośrednio przez NFOŚiGW. Druga to ścieżka leasingowa, prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska. Program jest realizowany w formule „jednego okienka”. Wnioski o dopłatę do leasingu klienci składają w firmach leasingowych współpracujących z BOŚ.
Przeczytaj także: Ile elektryków jeździ dziś po polskich drogach?
Dotychczas BOŚ zawarł umowy współpracy z 18 firmami leasingowymi. Kolejne natomiast przystąpią do programu w najbliższych tygodniach.
NFOŚiGW zwiększył pulę środków
W marcu br. Zarząd NFOŚiGW podjął decyzję o zwiększeniu do 100 mln zł puli środków, które BOŚ może przeznaczyć na dopłaty do leasingu. Powodem był postęp w realizacji programu.
Przyznano już 33,7 mln zł
Łączna wartość przyznanych dopłat wynosi już ponad 33,7 mln zł. Ta kwota pokryje koszty opłaty wstępnej dla 1.092 pojazdów elektrycznych. W tym znalazły się 899 pojazdy kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) i 189 pojazdy kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t). Dotacje zostały przyznane także do leasingu 4 pojazdów kategorii L (pojazdy dwu- lub trzykołowe).
Przeczytaj także: Eleport i Bolt wybudują 300 stacji ładowania elektryków w Polsce
„Mój elektryk” to doskonały przykład efektywnej współpracy sektora publicznego z prywatnym w celu modernizacji polskiej gospodarki i realizacji założeń polityki klimatycznej. Pierwsze miesiące funkcjonowania programu pokazują, że dobrze odpowiada on na potrzeby rynkowe. Jako Bank Ochrony Środowiska jesteśmy dumni, że możemy wnieść do niego nasze know-how oraz zbierać doświadczenie na przyszłość. Jestem przekonany, że wyzwania, jakie będą się wiązały z realizacją Europejskiego Zielonego Ładu, spowodują, że w przyszłości podobnych inicjatyw bazujących na kooperacji międzysektorowej zobaczymy jeszcze więcej — powiedział Wojciech Hann, prezes Banku Ochrony Środowiska.
Przeczytaj także: Volvo ładuje elektryki bezprzewodowo
Wśród beneficjentów dotacji przeważają przedsiębiorcy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (96,79% dopłat). Z dopłat korzystają także samorządy terytorialne (przykładem może być Miasto Stołeczne Warszawa, która nabyło pojazdy dla Zarządu Oczyszczania Miasta. Innym jest Dąbrowa Górnicza, która nabyła pojazdy dla spółki komunalnej Dąbrowskie Wodociągi Sp. z o.o.
Firmy otrzymują też dotacje na całe floty aut
Coraz więcej wniosków o dotację składają firmy, które korzystają z dużej liczby pojazdów. Przykładami mogą być udane wdrożenia elektryków we floty. Jeden z operatorów paczkomatów uzyskał finansowanie dla 120 bezemisyjnych pojazdów. O 30 ekologicznych pojazdów powiększyła się również flota znanej firmy kurierskiej.
Przeczytaj także: Wojna w Ukrainie a rozwój elektromobilności w Polsce
Najwięcej dotacji trafiło do klientów trzech firm. To jest do Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., PKO Leasing S.A., i Volkswagen Financial Services Sp. z o.o. Wnioski złożone przez klientów tych firm stanowią ponad 86% wszystkich przyznanych dotacji.
Od współpracujących z BOŚ firm leasingowych otrzymujemy sygnały, że obecnie przygotowywane są setki kolejnych wniosków o dotację. Spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach liczba chętnych na skorzystanie z dopłat do leasingu samochodów elektrycznych będzie systematycznie rosnąć. To w efekcie przyczyni się do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych poruszających się po polskich drogach — dodał Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Publicznych i Projektów Unijnych w BOŚ.
Przeczytaj także: Yaris Cross milionową hybrydą wyprodukowaną we Francji
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na koniec marca 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było 45 242 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W całym I kwartale br. ich liczba zwiększyła się o 5 708 sztuk, tj. o 57% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku, kiedy zarejestrowano 3 628 takich aut.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.