Audi opracowuje szyby z recyklingu – wieloetapowy proces produkcji
- szyby samochodowe są najpierw rozbijane na małe kawałki,
- następnie usuwane są z nich wszystkie zanieczyszczenia niebędące szkłem, takie jak np. resztki kleju,
- powstały w ten sposób granulat szklany jest topiony i przetwarzany na tafle szkła,
- z takiej płyty szklanej robi się nową szybę samochodową.

Audi pracuje nad zamkniętym cyklem materiałowym
W ramach projektu pilotażowego, Audi wraz z partnerami, podjęło wyzwanie stworzenia zamkniętego cyklu materiałowego* dla szyb samochodowych. Plan ten jest częścią strategii gospodarki cyrkularnej Audi. Firma przygląda się swoim produktom w całym cyklu ich życia. W miarę możliwości surowce i materiały wykorzystywane w samochodach marki Audi mają być ponownie włączane do procesu produkcyjnego po zakończeniu pierwszego cyklu życia produktu. W ten sposób można oszczędzać zasoby na etapach projektowania i produkcji oraz ograniczać wpływ na środowisko w całym łańcuchu wartości.
Przeczytaj także: Ile elektryków jeździ na polskich drogach?
Złom aluminiowy z tłoczni Audi jest wykorzystywany w obiegu zamkniętym od 2017 roku. Teraz rusza projekt zamknięcia obiegu materiałowego szkła samochodowego.
Naszym celem jest wtórne wykorzystanie materiałów i surowców wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe i ekonomicznie uzasadnione. Pracujemy nad wprowadzeniem do obiegu zamkniętego materiałów, do których mamy bezpośredni dostęp – mówi Marco Philippi, szef strategii zakupów Audi. „Obecnie stare szyby samochodowe nie są w ogóle wykorzystywane do produkcji nowych. Chcemy to zmienić.
Pilotażowy program potrwa przez rok
Recykling uszkodzonego szkła oznacza, że do produkcji nowych szyb samochodowych zużywa się mniej energii i surowców. Wykorzystanie przetworzonych materiałów pozwala ostatecznie zmniejszyć zapotrzebowanie na surowce pierwotne, takie jak piasek kwarcowy. Audi zamierza wykorzystać tak wyprodukowane szyby montując je do modelu Audi Q4 e-tron.
Przeczytaj także: Eleport i Bolt wybudują 300 stacji ładowania elektryków w Polsce
Wszystkie trzy firmy partnerskie, aby poznać jakość materiałów, ich stabilność i koszty, postanowiły, że projekt pilotażowy będzie trwał przez rok. Jeśli szkło będzie można poddawać recyklingowi w sposób ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony, szyby samochodowe wykonane w ten sposób z uzyskanych materiałów wtórnych, znajdą zastosowanie w serii modelowej Audi Q4 e-tron.

*W roku 2021 w łańcuchu dostaw Audi zaoszczędzono ponad 480 000 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e). Ekwiwalent CO₂ to jednostka miary służąca do standaryzacji wpływu różnych gazów cieplarnianych na klimat. Przelicza ona i ujmuje gazy cieplarniane w ekwiwalenty CO₂. Wspomnianą wcześniej redukcję w łańcuchu dostaw Audi w roku 2021 osiągnięto m.in. dzięki wykorzystaniu zielonej energii w produkcji ogniw do akumulatorów wysokiego napięcia, dzięki zamknięciu obiegu materiałowego dla aluminium, a także dzięki związanemu z tym ponownemu wykorzystaniu tych materiałów. Bez tych działań nie doszłoby do redukcji w łańcuchu dostaw Audi w roku 2021.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.