BMW rozwija elektromobilność w wersji premium. Już we wrześniu niemiecki gigant samochodowy ruszy z produkcją nowego modelu całkowicie elektrycznego SAV-a, jakim jest BMW iX3. Wiadomość ta ucieszy zwłaszcza kierowców elektryków, którym brakuje wrażeń sportowej jazdy dawanych przez samochody spalinowe.
BMW iX3 to pierwszy model z „elektrycznej” stajni BMW wyposażony w technologię napędu BMW eDrive piątej generacji. Obecnie jest ona stosowana również w BMW iX oraz BMW i4. Wysoce zintegrowana jednostka napędowa, w której silnik elektryczny, elektronika mocy i przekładnia umieszczone są we wspólnej obudowie, generuje maksymalną moc 210 kW (286 KM). Na drogę jest ona przekazywana klasycznie, za pośrednictwem tylnych kół.
Duże zasięgi i szybkość ładowania
Akumulator wysokonapięciowy w BMW iX3 również należy do technologii BMW eDrive piątej generacji. Pojemność energetyczna brutto wynosząca 80 kWh i bardzo wysoka sprawność silnika elektrycznego umożliwiają osiągnięcie zasięgu do 460 km wg WLTP. Zaawansowana technologia ładowania pozwala na ładowanie z mocą do 150 kW na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym. W ten sposób w ciągu 10 minut można doładować wystarczająco energii, aby zwiększyć zasięg o 100 km w cyklu testowym WLTP. Dzięki temu BMW iX3 doskonale nadaje się na długie trasy.
Także nowa stylistyka przodu i tyłu nadwozia pozwala wyrazić koncepcyjne i technologiczne pokrewieństwo z najnowszymi przedstawicielami elektromobilności premium – BMW iX oraz BMW i4. Również te modele dostępne są z opcjonalnym pakietem sportowym M, a BMW i4 oferowane jest też w wersji BMW M. Nowe elementy obsługi i rozszerzone wyposażenie standardowe podkreślają zaawansowany charakter premium wnętrza nowego BMW iX3 (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,9–18,5 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km wg WLTP) .
Większy ancisk na ekologię
Nowe BMW iX3 będzie produkowane od września 2021 roku w chińskich zakładach produkcyjnych w Shenyang należących do spółki joint venture BMW Brilliance Automotive. W pełni elektryczny SAV będzie tam montowany zarówno na rynek lokalny, jak i na eksport.
Ekologiczne podejście BMW obejmuje cały proces produkcji samochodu, począwszy od pozyskania surowców, poprzez łańcuch dostaw, fazę produkcji i użytkowania, aż po późniejszy recykling. Udział kobaltu, surowca wykorzystywanego w produkcji akumulatora wysokonapięciowego BMW iX3, został zmniejszony do około jednej trzeciej w porównaniu z akumulatorami poprzedniej generacji (BMW i3 z rocznika modelowego 2019). BMW Group stworzyła własny proces zaopatrzenia w kobalt i lit i dostarcza je producentom ogniw akumulatorowych ze źródeł, które kontroluje pod względem zgodności z normami środowiskowymi i społecznymi. W produkcji ogniw, jak również w produkcji całego pojazdu, wykorzystywana jest wyłącznie energia elektryczna pochodząca ze źródeł odnawialnych. Specyficzna dla BMW zasada konstrukcyjna silnika umożliwiła rezygnację z metali ziem rzadkich w wirniku. Do realizacji celów BMW Group w zakresie redukcji emisji CO2 przyczynia się również szerokie zastosowanie surowców wtórnych w produkcji odlewanych elementów aluminiowych i tworzyw termoplastycznych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.