Zdecydowana większość, bo aż 97 proc. użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce deklaruje, że nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej – wynika z badania przeprowadzonego przez EV Klub Polska. Co więcej, 9 na 10 respondentów poleciłoby elektryka swoim bliskim.
W badaniu przeprowadzonym na grupie ponad 600 respondentów (członkowie EV Klub Polska, największego ogólnopolskiego klubu zrzeszającego właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych) zapytano o doświadczenia wynikające z użytkowania i eksploatacji EV (electric vehicle). A także o ewentualny powrót do motoryzacji spalinowej.
Z badania wynika, że zdecydowana większość, bo aż 97 proc., użytkowników elektryków nie chce wracać do motoryzacji spalinowej, z czego 72 proc. udzieliło odpowiedzi „zdecydowanie nie”, zaś pozostałe 25 proc. „raczej nie”.

91 proc. badanych twierdzi, że szczerze poleciłoby samochód elektryczny swoim bliskim. Z kolei 86 proc. respondentów jest zdania, że utrzymanie pojazdu zeroemisyjnego jest tańsze niż samochodu konwencjonalnego. Twórcy badania zwracają uwagę, że w połączeniu z rządowym programem dopłat „Mój elektryk”, w wielu przypadkach oznacza to niższy całkowity koszt użytkowania i w rezultacie większą opłacalność inwestycji w dany pojazd.
Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest i jak się rozwija w Polsce?
W pierwszym tak kompleksowym badaniu opinii, kierowcy samochodów elektrycznych potwierdzili, że elektromobilność stanowi dziś nie tyle alternatywę, co lepszy wybór od motoryzacji konwencjonalnej. Aż 72 proc. obecnych użytkowników EV stwierdziło, że zdecydowanie nie zamieniłoby ich na pojazd spalinowy, kolejne 25 proc. zadeklarowało, że raczej nie zamierza już wracać do benzyny lub Diesla – komentuje wyniki badania Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.
Raport obala także wiele mitów na temat elektromobilności. Praktycy potwierdzają (81 proc.), że bez problemu pokonują dystanse większe niż zasięg ich EV, mając do dyspozycji coraz większą liczbę ładowarek – dodaje.
Kierowcy preferują ładowanie w domu
Blisko co trzeci użytkownik deklaruje, że w celu ładowania pojazdu regularnie korzysta ze stacji ogólnodostępnych. Większość, bo aż 83 proc., kierowców elektryków preferuje ładowanie aut w domu. Połowa badanych uzupełnia energię w akumulatorze samochodu w nocy, a 27 proc. za dnia. Niemal połowa ankietowanych (45 proc.) posiada wallboxa, czyli naścienną ładowarkę, zaś 1/3 planuje nabyć takie urządzenie w przyszłości.
Połowa ankietowanych ładuje samochody elektryczne w nocy. Takie rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim, dzięki wykorzystaniu taryfy nocnej, jest to zdecydowanie najtańsza opcja – przejechanie 100 km może kosztować od 8 do 10 zł. Na dodatek odpoczywają, gdy ich auto uzupełnia energię. Jest to również korzystne dla systemu elektroenergetycznego, ponieważ wieczorem i w nocy sieć jest obciążona w znacznie mniejszym stopniu niż za dnia – wyjaśnia Łukasz Lewandowski.
32 proc. badanych wskazuje, że nie posiada w okolicy zamieszkania żadnej publicznej stacji ładowania. Według twórców badania, świadczy to o niedostatecznie rozbudowanej infrastrukturze, która wciąż stanowi jeden z głównych czynników hamujących wzrost liczby samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach.
Rośnie za to grupa użytkowników elektryków, którzy podkreślają ogół pozytywnych czynników ekologicznych związanych z elektromobilnością. Co szósty kierowca (15 proc.) jako najważniejszy czynnik ekologiczny wskazuje możliwość zasilania pojazdu zieloną energią.
Z badania dowiadujemy się również, że w blisko co trzecim gospodarstwie domowym (31 proc.) samochód elektryczny to jedyny posiadany pojazd.
Badanie zostało zrealizowane w terminie 1.04-30.06.2021 r. Wzięło w nim udział ponad 600 członków EV Klub Polska, którzy wypełnili kwestionariusz on-line za pośrednictwem strony
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.