Pandemia skłoniła co drugiego z nas do refleksji na temat wpływu indywidualnych działań na środowisko – wynika z badania „Wybory Polaków a zrównoważony rozwój” przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie Grupy ING. 56 proc. Polaków twierdzi, że byłoby mniej skłonnych kupować produkty firm, które nie podchodzą poważnie do tematu ochrony środowiska oraz odpowiedzialności społecznej.
Z danych opublikowanych przez Grupę ING wynika, że zdecydowana większość, bo aż 9 na 10 Polaków uważa, że ma wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych. Pozostałe 10 proc. badanych nie wierzy w to, że ich działania, jako jednostki, mogą mieć jakikolwiek wpływ w tym zakresie.
Badanie pokazuje, że pandemia skłoniła co drugiego Polaka do refleksji na temat wpływu indywidualnych działań na środowisko.
56 proc. ankietowanych twierdzi, że byłoby mniej skłonnych kupować produkty firm, które nie podchodzą poważnie do tematu ochrony środowiska oraz odpowiedzialności społecznej.
Przeczytaj także: Co to jest ekologia?
70 proc. liczy na proekologiczne przepisy
Nieco mniej, bo niespełna 50 proc. respondentów deklaruje, że podczas zakupów dóbr konsumenckich bardziej, niż kiedykolwiek bierze pod uwagę kwestie środowiskowe i ekologiczne i skłonnych jest zapłacić więcej za produkty, jeśli nadają się one do recyklingu lub zostały wytworzone w sposób przyjazny dla środowiska.
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy ING dowiadujemy się również, że 70 proc. Polaków oczekuje wprowadzenie przepisów wspierających ekologiczne inicjatywy oraz przyśpieszenie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną tj.: farmy wiatrowe, elektromobilność i branże niskoemisyjne.
W ING wierzymy, że jeśli każdy z nas zmieni coś w swoim codziennym postępowaniu, świat poczuje różnicę. Dlatego w trosce o naszą planetę zmiany zaczęliśmy od siebie. Wierzymy, że każde ekodziałanie ma sens i jest potrzebne. Tym bardziej cieszymy się, że z takim myśleniem zgadzają się też Polacy. Jak potwierdzają nasze badania, Polacy nie tylko czują, że mają realny wpływ na środowisko, ale podejmują też wiele aktywności w trosce o nie – komentuje wyniki badania Joanna Erdman wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego.
Jako bank chcemy towarzyszyć w tej podróży naszym klientom i dawać narzędzia, aby w codziennym życiu każdy z nas mógł z większą uwagą podchodzić do tematów ekologicznych – dodaje.
Seniorzy sumiennie segregują
Z badania wynika również, że 56 proc. ankietowanych twierdzi, że jest bardziej niż kiedykolwiek zaangażowanych w segregowanie opakowań.
Opakowania po żywności i napojach segreguje 80 proc. badanych. Warto zauważyć, że największe zaangażowanie w tym zakresie wykazują osoby w wieku 65 plus (90,6 proc.). Z kolei osoby w najmłodszej grupie wiekowej, czyli 18-24 lata nie segregują śmieci w ogóle lub robią to tylko częściowo (odpowiednio 11 proc. i 19 proc.)
Zobacz też: Ilu z nas wybiera centrum handlowe posiadające politykę zrównoważonego rozwoju
O badaniu:
Badanie realizowane przez grupę ING oraz Think Forward Initiative w 8 krajach (Austria, Belgia, Niemcy, Holandia, Hiszpania, Rumunia, Polska, Turcja) na reprezentatywnej próbie. Próba reprezentatywna dla Polski wyniosła 1002 osoby, badanie wykonał we wrześniu 2021 r. IPSOS metodą wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAWI).
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.