65 proc. konsumentów deklaruje, że wybierze centrum handlowe posiadające politykę zrównoważonego rozwoju i dbające o środowisko – wynika z badania agencji Inquiry na potrzeby raportu „ESG w branży nieruchomości handlowych”. Wdrożenie takiej polityki potwierdza ponad 70 proc. właścicieli lub zarządców centrów handlowych.
Przypomnijmy, że ESG to skrót oznaczający czynniki, w oparciu o które są tworzone wskaźniki i oceny pozafinansowe m.in. przedsiębiorstw. Skrót pochodzi od słów: Environmental (środowisko), Social (ład społeczny) oraz Corporate Governance (ład korporacyjny). Rynki finansowe, inwestorzy i zarządzający stosują je do oceny działań firm, przyszłych wyników finansowych i ekspozycji na ryzyka wewnętrzne i zewnętrzne, ponieważ pozwalają uzyskać pełniejszą i wiarygodniejsza informację o kondycji firmy, jej zarządzaniu, relacji z interesariuszami oraz długoterminowym profilu przychodów i ryzyk.
Przygotowany przez firmę doradczą PwC we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych oraz Inquiry raport „ESG w branży nieruchomości handlowych” przedstawia wyniki dwóch niezależnych ankiet dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju. Pierwszą z nich przeprowadzono wśród właścicieli i zarządców obiektów handlowych oraz innych firm działających w branży centrów handlowych. Druga ankieta była skierowana do konsumentów.
Przeczytaj także: Czym jest ekologia?
70 proc. wdraża politykę zrównoważonego rozwoju
Z pierwszej ankiety wynika, że ponad 70 proc. właścicieli lub zarządców centrów handlowych potwierdza, że w ich firmach została wdrożona polityka zrównoważonego rozwoju. Więcej, bo 85 proc. respondentów deklaruje, że w strategii ich przedsiębiorstw uwzględniony został zrównoważony rozwój w bieżącym zarządzaniu projektami.
Według ankietowanych zarządców najważniejszymi zagadnieniami dla zrównoważonego rozwoju nieruchomości jest zmniejszenie ilości odpadów oraz pozyskiwanie energii ze źródeł alternatywnych. Ważne są również optymalizacja budynku i jego otoczenia oraz działania marketingowe dla zrównoważonego rozwoju.
Rzadziej wskazywano natomiast ograniczanie ruchu samochodami spalinowymi osób dojeżdżających do obiektów handlowych.
W najbliższych latach sukces przedsiębiorstwa nie będzie możliwy bez uwzględnienia czynników ESG w codziennym funkcjonowaniu. Co więcej, firmy, które w rzetelny sposób wdrożą strategie oparte na zrównoważonym rozwoju, zyskają w perspektywie długoterminowej. Ich postrzeganie oraz wycena rynkowa zdecydowanie się umocnią – komentuje cytowana w komunikacie prasowym Kinga Barchoń, partner w PwC.
Konsumenci nie dostrzegają działań zarządców galerii?
Wspomniana druga ankieta, którą przeprowadziła agencja Inquiry wskazuje, że blisko dwie trzecie konsumentów (65 proc.) deklaruje, że wybierze centrum handlowe posiadające politykę zrównoważonego rozwoju i dbające o środowisko. Niewiele mniej, bo prawie 60 proc. badanych jest gotowych zmienić swoje centrum handlowe na inne, gdyby wdrażało politykę ESG.
Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. respondentów uważa, że centra handlowe powinny prowadzić działania na rzecz ekologii, ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju. Choć prowadzenie bądź plany prowadzenia działań w tym zakresie deklaruje aż 95 proc. zarządców i właścicieli dostrzega je zaledwie 38 proc. konsumentów. Według autorów raportu pokazuje to, że sposób komunikacji tych działań pozostaje dla branży ważnym wyzwaniem.
Zobacz też: Kiedy przydaje się strategia ESG?
O PwC
To sieć firm działającą w 155 krajach i zatrudniająca ponad 284 tysięcy osób, które dostarczają klientom najwyższej jakości usługi w zakresie doradztwa biznesowego, technologicznego, podatkowo-prawnego oraz audytu. W Polsce PwC posiada biura w 7 miastach oraz Financial Crime Unit w Gdańsku i Warszawie, dwa Centra Usług Wspólnych w Katowicach i Opolu oraz oddział PwC IT Services w Lublinie. Polskie spółki PwC zatrudniają ponad 6000 osób.
O Polskiej Radzie Centrów Handlowych
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) to wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich. PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym blisko 200 firm działających w branży nieruchomości i miejsc handlu i usług. W zarządzie PRCH zasiadają zarówno przedstawiciele wynajmujących, najemców a także firm świadczących usługi dla branży. PRCH działa nieprzerwanie od 2003 r.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.