Już wkrótce na polskie tory może wyjechać pierwsza lokomotywa napędzana wodorem. Zadbać mają o to PKN Orlen, PESA i PKP. Spółki właśnie podpisały list intencyjny w tej sprawie.
Wodór uważany jest obecnie za przyszłość branży paliwowej. Prace nad jego ekologicznym pozyskiwaniem i stosowaniem prowadzą największe koncerny paliwowe i samochodowe. PKN Orlen nie ukrywa ambicji zajęcia pozycji lidera w tej dziedzinie w Europie Wschodniej. W ramach realizacji tego celu koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z producentem pojazdów szynowych Alstom oraz samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie.
Kolej na wodór
Koncern inwestuje także w budowę hubu wodorowego we Włocławku. Na początku będzie on produkował ok. 170 kg, docelowo natomiast będzie miał wydajność do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN Orlen rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN Orlen bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii Orlen2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Oprócz dostarczenia pojazdów wykorzystujących napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi, należy zapewnić możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.
Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym – mówi Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP.
Wodorowy pionier
Pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest PESA. Spółka od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie tego typu energią. Efekt tych prac zamierza zaprezentować na targach Trako, które odbędą się w dniach 21-24 września, eksploatację planuje natomiast rozpocząć w 2022 roku.
Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+ – mówi Jacek Konop, wiceprezes PESA ds. technicznych.
Kolej już teraz uznawana jest za jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Z raportu Rail Emissions 2019-2020 wynika, że w przypadku pociągów pasażerskich emisja CO2 spadła w tym czasie do 35,1 g CO2 na pasażerokilometr. Nic dziwnego, że wiele państw zamierza ograniczać krajowe połączenia lotnicze na rzecz rozbudowy transportu kolejowego. Zastąpienie oleju napędowego wodorem sprawi, że podróż pociągiem stanie się jeszcze bardziej przyjazna środowisku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.