Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna Mobilność

Orlen, PKP i PESA będą wdrażały technologie wodorowe w transporcie szynowym

Spółki będą prowadzić wspólne projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru jako paliwa na kolei

przez Blanka Dżugaj
29 sierpnia 2021
0
Fot. materiały prasowe

Fot. materiały prasowe

Już wkrótce na polskie tory może wyjechać pierwsza lokomotywa napędzana wodorem. Zadbać mają o to PKN Orlen, PESA i PKP. Spółki właśnie podpisały list intencyjny w tej sprawie. 

Wodór uważany jest obecnie za przyszłość branży paliwowej. Prace nad jego ekologicznym pozyskiwaniem i stosowaniem prowadzą największe koncerny paliwowe i samochodowe. PKN Orlen nie ukrywa ambicji zajęcia pozycji lidera w tej dziedzinie w Europie Wschodniej. W ramach realizacji tego celu koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z producentem pojazdów szynowych Alstom oraz samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie.

Podobne artykuły

Tauron wybuduje 200 stacji ładowania w 10 gminach

Program „Mój elektryk”: ponad 100 wniosków klientów VW FS rozpatrzonych pozytywnie

Toyota sprzedała w Polsce ponad 2 000 hybrydowych Highlanderów

„Rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania są stacje ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym” – mówi dr inż. Maciej Gis, PSPA

Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy

Kolej na wodór

Koncern inwestuje także w budowę hubu wodorowego we Włocławku. Na początku będzie on produkował ok. 170 kg, docelowo natomiast będzie miał wydajność do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN Orlen rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN Orlen bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii Orlen2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Oprócz dostarczenia pojazdów wykorzystujących napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi, należy zapewnić możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.

Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym – mówi Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP.

Wodorowy pionier

Pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest PESA. Spółka od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie tego typu energią. Efekt tych prac zamierza zaprezentować na targach Trako, które odbędą się w dniach 21-24 września, eksploatację planuje natomiast rozpocząć w 2022 roku.

Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+ – mówi Jacek Konop, wiceprezes PESA ds. technicznych.

Kolej już teraz uznawana jest za jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Z raportu Rail Emissions 2019-2020 wynika, że w przypadku pociągów pasażerskich emisja CO2 spadła w tym czasie do 35,1 g CO2 na pasażerokilometr. Nic dziwnego, że wiele państw zamierza ograniczać krajowe połączenia lotnicze na rzecz rozbudowy transportu kolejowego. Zastąpienie oleju napędowego wodorem sprawi, że podróż pociągiem stanie się jeszcze bardziej przyjazna środowisku.

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: napęd wodorowy
ShareTweet

Podobne artykuły

BMW i7, elektryczna limuzyna marki BMW
Mobilność

BMW przedstawia luksusową elektryczną limuzynę – model BMW i7

Volvo punkty ładowania samochodów elektrycznych, ładowanie elektryka na stacji Volvo
Mobilność

U dealerów Volvo powstaną punkty szybkiego ładowania samochodów elektrycznych

Toyota GR010 Hybrid, auto wyścigowe
Mobilność

Toyota GR010 Hybrid przygotowuje się do wyścigu 6 Hours of Spa-Francorchamps

TIER wynagradza za parkowanie hulajnóg, hulajnogi elektryczne zaparkowane obok siebie na moście
Mobilność

TIER wynagradza za parkowanie e‑hulajnóg w wyznaczonych strefach

Audi szyby z recyklingu, mechanik demontujący szybę samochodową
Mobilność

Audi opracowuje metodę przerabiania wadliwych szyb samochodowych w nowe

dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych, ładowanie pojazdów elektrycznych
Mobilność

W ramach programu „Mój elektryk” przyznano już ponad tysiąc dotacji do leasingu pojazdów zeroemisyjnych

Następny artykuł
„To mit, że ekologiczne środki czystości są mniej skuteczne od tych zawierających silną chemię” – mówi Anna Orłowska–Orłowicz, Eurus

"To mit, że ekologiczne środki czystości są mniej skuteczne od tych zawierających silną chemię" - mówi Anna Orłowska–Orłowicz, Eurus

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Superfoods – które produkty z Polski i zagranicy zaliczają się do tej grupy?

Olej z czarnuszki – właściwości, zalety, zastosowanie

Jak prawidłowo oddychać i jak ważne jest to dla organizmu?

12 sposobów na ograniczenie starzenia się skóry

Jak wzmocnić odporność? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Medytacja na stres – zalety regularnej praktyki, korzyści i jak medytować?

Reklama
ekobiznes logo

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • INNE
  • Mobilność
  • Wywiady
  • ZDROWIE

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Energia
  • Mobilność
  • Ekologia w ecommerce
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version