Lokomotywa Orlenu będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Jej dostawcą jest PESA Bydgoszcz, z którą polski gigant naftowy podpisał umowę w sierpniu tego roku.
Lokomotywa, w którą zamierza zainwestować Orlen, została oficjalnie zaprezentowana podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku. Jest to prototyp, stworzony przez bydgoską firmę PESA. Warto podkreślić, że firma jest pierwszym polskim producentem taboru pracującym nad napędem wodorowym. Lokomotywa jest efektem blisko 2 lat pracy – na tory ma wyjechać już w 2022 roku. Bazą do jej stworzenia była lokomotywa manewrowa SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania. Pozwoli to na szybsze zapełnianie zbiorników, system jazdy autonomicznej oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód.
Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
Zielone światło dla zielonego wodoru
Inwestycje w napęd wodorowy to jeden z filarów rozwoju PKN Orlen. Na przestrzeni roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami. Wśród nich są Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Krakowski Holding Komunalny i MPK w Krakowie, Gmina Miasto Płock, Gmina Miasto Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie. Wymienione jednostki będą potencjalnymi odbiorcami wodoru.
Inwestujemy w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą nam konkretne korzyści biznesowe, jednocześnie przyczyniając się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Taką technologią jest wodór – mówi Daniel Obajtek.
Polski gigant naftowy rozwija ponadto program inwestycyjny Hydrogen Eagle. Jego celem jest tworzenie hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI. Obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.