Odnowiony telefon to idea znana połowie Polaków. Co więcej, ponad 60 proc. Polaków rozważyłoby zakup takiego urządzenia. Warunek? Musiałby być tak sprawny jak nowy. To dobra informacja, zła dotyczy motywacji. Dla Polaków wciąż ważniejsza jest bowiem niższa cena odnowionego smartfona niż względy ekologiczne.
Smartfon to nieoczywisty, ale coraz bardziej popularny prezent świąteczny. Jak pokazują badania firmy Swappie, przeprowadzone przez Kantar, w tym roku urządzenie to znalazło pod choinką 6 proc. respondentów. Oznacza to prawie 1,9 mln smartfonów kupionych nie samodzielnie. Większość z nich jest zapewne nowa i zastąpi używane wcześniej telefony. Te z kolei zaczną funkcjonować jako zapasowe, zostaną przekazane dzieciom lub przyjaciołom bądź sprzedane w sieci. Ostatnia z opcji okazuje się jednak problematyczna ze względu na zużycie telefonów.
Polacy obrali właściwy kierunek
Jaki jest stosunek polskich konsumentów do nabywania smartfonów z drugiej ręki?
Klienci zaczynają widzieć różnicę między telefonem po prostu używanym a odnowionym. W naszym przypadku odnowienie oznacza, że urządzenie przeszło autorską, 52-stopniową procedurę weryfikacji, podczas której identyfikujemy, jakie komponenty są wciąż w doskonałym stanie, które wymagają wyczyszczenia, a które wymiany. Tymczasem używany telefon z internetowej aukcji oceniany jest przez sprzedawcę tylko powierzchownie. Wynik badania Kantar pokazuje, że obraliśmy właściwy kierunek – zdecydowana większość respondentów podkreślała, że przy zakupie sprzętu z drugiej ręki bardzo ważna jest jego sprawność i gwarancja niezawodności – ocenia Janne Korpela, country manager Swappie.pl.
74 proc. badanych nigdy nie nabyło używanego smartfona. Powyższą statystykę częściowo wyjaśnia inny wynik badania Kantara: 45 proc. Polaków nie wie, że odnowiony smartfon może być alternatywnym rozwiązaniem wobec zakupu zupełnie nowego. 55 proc. badanych słyszało o takiej opcji.
Jednak aż 61 proc. zapytanych, czy rozważyliby zakup odnowionego urządzenia w przyszłości odpowiada „tak” lub „być może”. 12 proc. badanych stwierdza, że potrzebuje więcej informacji. Producentami telefonów, które respondenci najchętniej nabyliby z drugiej ręki, są Samsung (59 proc.), Apple (34. proc.) i Huawei (29 proc.)
Sporo osób na pewno słyszało kupionych okazyjnie w internecie używanych telefonach, które po dotarciu do klienta prezentowały się dużo gorzej niż na zdjęciach w sklepie, lub też sami mają tego typu doświadczenia. Stąd tak silne wciąż przekonanie, że najbezpieczniej kupić smartfona prosto od producenta. Podobna niemiła przygoda spotkała zresztą naszego założyciela i właśnie ona zainspirowała go do tworzenia startupu, który będzie wprowadzał smartfony z powrotem na rynek z potwierdzeniem jakości i długą gwarancją. W ofercie mamy nawet pięcioletnie już iPhone’y 7, a sprzedajemy je z dodatkową gwarancją na trzy lata – wyjaśnia Janne Korpela.
Na świecie kupowanie używanych telefonów to coraz popularniejszy trend. Według szacunków International Data Corporation (IDC), liczba sprzedanych używanych smartfonów (w tym odnowionych) wyniosła łącznie 225,4 mln w 2020 r., co stanowi wzrost o ponad 9 proc. rok do roku.
Niska cena ważniejsza niż ekologia
Jednym z powodów do nabycia odnowionego telefonu może być troska o środowisko. Produkcja takich urządzeń odpowiada za zdecydowanie większą część ich śladu ekologicznego niż późniejsze użytkowanie, dlatego rozsądne jest możliwie największe wydłużenie ich żywotności.
Przeczytaj także: Odnowione telefony jako remedium na brak nowych
Ta motywacja jest widoczna wśród polskich respondentów. Na kwestie związane ze środowiskiem jako ważny czynnik skłaniający do zakupu odnowionego telefonu wskazywało 45 proc. badanych. Jednak więcej osób (59 proc.) deklarowało, że przekonuje je znacznie niższa cena takiego urządzenia. Z kolei 67 proc badanych mówi, że dla nich istotnym argumentami są gwarancja jakości jak i fakt, że telefony oferuje firma samodzielnie zajmująca się ich naprawą.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.