Zamość stawia na elektromobilność. Dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ulicach miasta już wkrótce pojawią się nowe zeroemisyjne autobusy elektryczne. wyjedzie czternaście nowych, zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym. W ramach projektu powstanie również siedem dwustanowiskowych stacji ładowania pojazdów zasilanych energią elektryczną wyprodukowaną z paneli fotowoltaicznych.
- umowa pomiędzy Miejskim Zakładem Komunikacji Sp. z o. o. w Zamościu, a NFOŚiGW została podpisana 28 marca br.
- jej celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, ograniczenie emisji tlenków azotu i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów
- w ramach projektu Zamość kupi autobusy elektryczne oraz wybuduje stacje ładowania
Korzystając z wdrażanego przez NFOŚiGW programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, samorząd Zamościa zakupi czternaście nowoczesnych, ekologicznych autobusów komunikacji miejskiej. Na tabor ten będzie się składać dziesięć pojazdów klasy Maxi-12 m o mocy nie mniejszej niż 150 kW oraz cztery pojazdy klasy Mega -18 m przegubowe o mocy nie mniejszej niż 240 kW – wszystkie pojazdy zasilane z baterii kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Zasięg dzienny każdego będzie wynosił około 230 km. Wszystkie autobusy elektryczne będą przystosowane do przewozu osób niepełnoprawnych.
Autobusy elektryczne na ulicach Zamościa
Dodatkowo, w mieście powstanie siedem podwójnych stacji ładowania autobusów energią elektryczną, wyposażonych w panele fotowoltaiczne. W celu obsługi bezemisyjnych pojazdów elektrycznych akumulatorowych zostanie przeszkolonych co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników.
Przeczytaj także: Autobusy elektryczne w 67 miastach i gminach
Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł. W ramach dotacji z programu „Zielony Transport Publiczny” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na realizację i zakupy inwestycyjne ponad 29 mln zł.
Wprowadzenie ekologicznych, zeroemisyjnych autobusów na zamojskie linie komunikacyjne to jeden z czynników osiągania odczuwalnej poprawy jakości powietrza w mieście, co dodatkowo przełoży się poprzez ograniczenie emisji szkodliwych związków, na poprawę zdrowia mieszkańców. A w Zamościu, który jest znanym ośrodkiem turystycznym, nazywanym „perłą renesansu”, odwiedzanym co roku przez setki tysięcy gości z kraju i zagranicy, ma to szczególne znaczenie – mówi Paweł Mirowski, p.o. prezesa zarządu NFOŚiGW.

Zielony transport, by poprawić jakość życia
Projekt realizowany w Zamościu w ramach „Zielonego Transportu Publicznego” zakłada zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568 ton/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o ponad 4 tony/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,06 tony/rok. Ponadto, przedsięwzięcie ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.
Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – mówi Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa.
Zakończenie przedsięwzięcia przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.